Kyiv Art Week: світові амбіції, грузинська ідентичність, українська панорама

15-20 червня в Києві відбувся Kyiv Art Week – безпрецедентний для України захід, метою якого є напрацювання актуальної культурної стратегії, котра сприятиме створенню і розвитку єдиного українського культурного простору, а також допоможе виробити механізми комунікації між сферою культури та громадськістю. Куратор проекту – Євген Березницький, власник Bereznitsky Aesthetics. Формат тижня мистецтва добре відомий у світі і проводиться, зокрема, у Лондоні, Парижі, Берліні, Стокгольмі, Токіо. Найвідоміший та один із найпрестижніших тижнів – Art Basel, який влаштовують щорічно з 1970 року.

 

Тут і далі – фото автора з проекту

 

«Про Україну зараз знають лише з новин і, як правило, не дуже хороших новин, пов'язаних або з військовими діями, або з тим, що Україна – не дорога і комфортна країна для проведення дивного відпочинку», – коментує Євген Березницький. – «Тому ми хотіли б заявити про те, що в нас тут є культурний процес, що він активний і він не замкнутий, не орієнтований лише на якусь внутрішню картинку, а справді міжнародний».

 

 

 

Незважаючи на неймовірну популярність у провідних європейських містах, тиждень мистецтва став новим і багато в чому експериментальним форматом для України. Втім, примітно, що, за словами організаторів, Art Week у Києві став першим на пострадянському просторі. У заході взяло участь понад 15 художніх інституцій, галерей та музеїв. Важливою частиною проекту стала міжнародна конференція «Нова культурна стратегія», в ході якої усі охочі мали змогу послухати як місцевих спікерів, так і іноземних доповідачів із Грузії, Болгарії, Франції, Польщі.

 

 

 

Організатори проекту також представили спеціальний культурний маршрут, який включав всі задіяні в заході локації,  що його мав змогу пройти кожен поціновувач мистецтва. Отже, у проекті взяли участь такі галереї, як «ABC арт», Bereznitsky Aestetics, галерея «Дукат», Karas Gallery, Parfum büro, Shcherbenko Art Centre, Stedley Art Foundation, локація «АртПРИЧАЛ», галерея «Триптих», 32 Vozdvizhenka Arts House, Dymchuk Gallery та AVS ART, дніпропетровська галерея Artsvit та інші. До проекту також долучилися три київські музеї, а саме – Національний музей російського мистецтва, Національний музей мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків та Музей історії Києва.

 

 

 

Окрім того, у виставковому просторі D12 стартував Міжнародний галерейний форум із учасниками від України, Грузії та Азербайджану. Свої роботи на форумі представили, зокрема, Давід Чічкан, Сергій Братков, Роман Мінін, Влада Ралко та Олександр Ройтбурд. Одеська мистецька локація HudPromo Gallery представила в D12 проект «ТОП-10 молодих митців Одеси». На форумі, зокрема, показали інноваційний культурний стартап та пересувну галерею Art Beat, що була заснована в 2014 році у Тбілісі з метою ознайомлення громадськості із часто недооціненим сучасним мистецтвом.

 

 

 

Одночасно в Мистецькому Арсеналі 16 червня розпочалася виставка Shaping Identity – колекція Національної галереї сучасного мистецтва Грузії, яка вперше експонується в Україні. Куратори експозиції – мистецтвознавець, куратор Сіднейської бієнале (2006) Чарльз Меревезер та Ліка Мамасашвілі, куратор Національного музею Грузії та Історичного музею Тбілісі, член Міжнародної ради музеїв.

 

 

 

«Мені здається, що одна з основних проблем сучасного мистецтва в тому, що у нас немає сучасної історії», – розповідає Анна Рябошенко, спікер на міжнародній конференції від Міністерства культури Грузії в рамках Kyiv Art Week. – «Тобто, вона не хронологізована, у нас немає ідентифікації тих чи інших людей або тих чи інших течій, які, у принципі, важливі: навіщо вони відбувалися, який ефект вони давали. У нас немає навіть більш ранньої історії – модернізму та авангарду. Тому нам треба створити новий формат історії – тоді сучасне мистецтво Грузії і України знайдуть там своє місце». Важливим кроком для ознайомлення широких мас із культурою є впровадження різноманітних освітніх програм. Пані Рябошенко зазначила також, що співпраця країн, які мають спільний досвід, є дуже важливою. Сьогодні Грузія, так само, як і Україна, перебуває на етапі розроблення нової культурної стратегії, яка дозволить розпочати новий, більш ефективний діалог між культурними інституціями та широким загалом.

 

 

 

Організатори проекту сподіваються, що Kyiv Art Week стане відправним пунктом для формування єдиної української культурної платформи, пожвавлення арт-ринку, появи України на міжнародній культурній мапі. Перший український тиждень мистецтва проходив одночасно із Art Basel, учасниками якого на сьогодні є близько 300 галерей з усього світу. Це показує, що нам є до чого прагнути, – власне, показує, до чого нам прагнути. Сподіваємося, що київський тиждень мистецтва стане щорічним форматом і початком нової культурної стратегії в Україні.