Маталі Крассе: тонка межа між життям та мистецтвом

Відома французька дизайнерка Маталі Крассе, відвідавши Київ, розповіла про свої найбільші враження від архітектури міста та поділилася поглядами на роль мистецтво у людських стосунках.    

 

«Мистецтво – це те, що робить життя цікавішим, ніж саме мистецтво». Такої думки дотримується французька дизайнерка Маталі Крассе у своїх творіннях, цитуючи Робера Фійу − одного з представників флуксусу (міжнародного мистецького руху 1950-60 рр.). Офіцер ордену Мистецтв і літератури, мисткиня, чиї роботи включені до постійної експозиції провідних світових музеїв: МОМА, Центру Помпіду та ін., володарка титулу «Творець року», який 2006 року Маталі отримала від журі Меблевого салону Парижа, визнавши її однією з найсильніших особистостей французького дизайну, − Крассе працює у різних областях дизайну, в тому числі промислового, меблевого, інтер’єрного та сценографії, що дає їй можливість знаходитися біля витоків чисельних проектів. Завітавши до України, Маталі знайомилася із сучасним вітчизняним мистецтвом, шукала натхнення в архітектурі столиці й ділилася думками про мистецтво і дизайн у ньому.

 

Маталі Крассе

httpfrenchculture.org

 

Маталі Крассе − дизайнерка нової генерації, яка за допомогою своїх проектів змінює предметне середовище повсякденного існування людини, спонукаючи до пошуку нових сенсів життя. Квінтесенція її задумів − вміти жити разом: у родині, з сусідами, незнайомцями, природою. В свою чергу, мистецтво робить життя цікавішим та захоплюючим.

 

Для Маталі немає нічого цікавішого, ніж людина та її стосунки з іншими людьми, оточуючими предметами. Випробовуючи нові способи адаптації, нав’язані соціальними та культурними кодами нашої повсякденності, її проекти втілюють одночасно соціальну, екологічну та мистецьку мету. Зокрема, будинки-сільвестри (з французької sylvestre − лісовий; що росте в лісі), збудовані посеред лісу, в рамках мистецького проекту, у такий спосіб, щоб не порушити гармонію флори та фауни. Це альтернативний спосіб приймати гостей, який знайомить кожного з мистецтвом через вміння співіснувати з природою, адже навколо ллється спів птахів та інші звуки природи.


Проект виявився настільки цікавим, що Міністерство культури Франції долучилося до ініціативи та надало офіційного статусу об’єднанню організаторів цього проекту. 

 

ВІлла у Ніцці, архітектурний проект Маталі Крассе

 

Роботи Маталі Крассе не піддаються тенденціям, моді, тому що це те, що приходить та зникає, це те, що знаходиться на поверхні. Саме тому потрібно вдивлятися глибше – в самісінькі основи. Звідси її цікавість до декоративно-прикладного мистецтва: речі мають практичний вжиток, а не лише є предметом естетичної насолоди.

 

Колекція меблів Маталі Крассе

 

Маталі Крассе не цікавить будівництво, проектування в чистому вигляді, а потенціал, який ці процеси та простори представляють. «Я шукаю альтернативні сценарії втілення в життя того чи іншого предмету, бо що стілець сам по собі? Він надає можливість лише сидіти, в той час, коли може бути одночасно корисним, практичним, набувати супутніх функцій. В нього є потенціал бути використаним по-іншому».

 

Дизайн виставки  Velvet Underground New York Extravaganza

 

Мисткиня переконана, що доступ до культури повинен бути не лише у великих містах, а й у найвіддаленіших місцевостях країни. Зокрема в одному з таких куточків Франції повинна була закритися школа, через те, що у місцевої влади не вистачало коштів для її відновлення. Маталі та її команда перетворили цей освітній заклад на осередок співдружності, вибудований за власною логікою, враховуючи педагогічну мету. Школа як єдиний спільний простір, що пов’язує абсолютно різні покоління. Зокрема, спеціально для уроків історії вчителі закладу запрошують старожилів містечка. Такими чином, поєднуючи дві генерації, втілюється в життя концепція Маталі Крассе – мистецтво жити разом. Вона є автором архітектурного проекту школи, інтер’єру та його оздоблення.

 

Перепланування школи у місті Требедан, проект Маталі Крассе


Під час свого першого візиту до Києва Маталі відвідала не лише провідні мистецькі галереї, а й провела тематичний воркшоп «Французький інтер'єр в деталях. Дизайн об'єкта від ідеї до реалізації» та лекцію «Дизайн і прагматизм», говорячи про необхідність збереження обов'язкових цінностей: можливість бути з сім'єю, створювати корисні соціальні проекти, підтримувати локальні ремесла.

 

Цього разу, гуляючи Києвом, Маталі пізнавала його як дизайнер та художник. Її увагу привернули будівля готелю «Салют», Житній ринок, крематорій на Байковому кладовищі, Київський Палац Дітей та Юнацтва та ВДНГ.