Сергій Савченко. Колір – це те, що залишиться після війни

З 8 до 22 червня 2018 року в одній із найвідоміших галерей сучасного мистецтва Варшави «Mokotov/s-ka» пройшла персональна виставка українського художника Сергія Савченка «Вибрані історії». Експозиція складалася із нових живописних робіт циклів «Барвисті війни» (2017), «Дрібниці» (2018), «Померла натура» (2018), а також анімації «Вибрана історія західної цивілізації» (2018). Про рефлексії Сергія Савченка на тему війни, а також про приховані функції кольору і трансформації суспільства на полотнах художника далі в Art Ukraine.

 

Фотоматеріали надані художником


Динамічна структура світобудови – це тематична універсалія, яка може бути виражена усіма відомими інструментами візуальних мистецтв, і яка знаходить своє відображення у роботах багатьох сучасних митців як найбільш актуальна. Сергій Савченко – художник, чиї останні роботи, що представлені в експозиції варшавської галереї «Mokotov/s-ka», апелюють до сучасного суспільства у його строкатості та мінливості.

 

«Що з'єднує дрібні речі і барвисті конфлікти, розкидані в художньому безладі? Чи є розсіяні, здавалося б, незначні деталі, які ми бачимо в серії “Дрібниці”, лише формальними іграми  кольору та композиції?  Це, скоріше всього стало б так, якби ці роботи не експонувалися б разом із  іншими з  серії ”Барвисті  війни”», – такими словами Матеуша  Сори – голови «Товариства приятелів Новиці» –  розпочинається каталог «Вибрані історії» Сергія Савченка. Основним наративом, що концептуально об’єднав дві серії робіт є спроба переосмислення суспільних трансформацій за умови дистанціювання автора та глядача від звичних образів та форм.

 

Nothingnesses, oil acryl on canvas, 150x100cm, 2018

 

Серія «Дрібниці» пропонує зосередити погляд на окремій деталі та рекомбінаціях їх множини. Структурні елементи композиції творів наділені автономністю та випадковістю, що змушує прискіпливо досліджувати кожен із них перед тим, як стає очевидною цілісність усієї сукупності цих елементів. Основною метою митця є віднайдення колористичних та фактурних еквівалентів для реальних феноменів життя. Художник використовує реальність, немов трамплін, щоб перевести наявний предметний ряд у формат чистого кольору. Створення ілюзії вічної тривалості у часі та просторі протиставляється тут потенційній випадковості комбінацій елементів.

 

«У давні часи королі ставали на чолі війська і вели його в бій. Часто великі битви завершувалися після того, як один правитель вбивав іншого. Сучасні автори глобальних конфліктів намагаються триматися на безпечній відстані від власного творіння», – говорить сам художник і наголошує на необхідності дистанціювання автора від форми, глядача від твору, спостерігача від суспільства.

 

Nothingnesses, oil acryl on canvas 150x100cm, 2018

 

Остаточним підтвердженням цьому є роботи серії «Барвисті війни», у яких колір та елемент композиції не просто натякає а прямо вказує на прото-образи учасників війни. Зведення смислового конфлікту до колористичних абстракцій на полотнах – це протистояння груп елементів: синіх та  червоних, білих та чорних. Опозиційність існує і як загальна тенденція – автономність елементів на полотнах серії «Дрібниці» протиставлена інертності кольорових груп «Барвистих війн», де структури впорядковуються під дією самого протистояння. Це підтверджує і Матеуш Сора у своєму супровідному тексті: «…ціну, яку суспільство платить за мілітаризацію. Ця  ціна зміна його структури… Незалежно від того, хто виграє – синій чи червоний, з часом світ почне знову наповнюватись найяскравішою  гамою вільних і насичених барв...  І колір залишиться».

 

Вlueredwar,oilacryloncanvas 120x2070cm, 2017

 

Динамічність зображуваного на картинах процесу існування людства доповнює анімаційна робота «Вибрана історія західної цивілізації». Це 12-хвиллиний відеоряд, який складається із замальовок усіх найважливіших культурних та політичних подій Західної цивілізації від зародження людства до сучасної реальності.

 

https://vimeo.com/262554404

 

Власне, попри постійні пошуки нових виражальних засобів радше у кольорі, ніж у образі і радше у фактурі, ніж у формі, «Вибрані історії» Сергія Савченка існують на межі абстрактного та реального завдяки тому трактуванню, яким наділяє власні роботи автор:

 

«Маленький хлопчик поклав перед собою аркуш паперу і, взявши в  руки олівець, намалював поле бою. Малюючи, він влучно імітував звуки пострілів, кінне іржання, рев двигунів танків та літаків, крики кавалеристів та поранених. Він забувся і весь аж заслинився стріляючи і бахкаючи.. Коли йому набридло, він  відклав  помальований  листок і тут же забув про нього.


Через 60  з  гаком років, той самий хлопчик в новенькому мундирі з різнокольоровими нашивками, спостерігав на  прозорому плазмовому  екрані  ідеальну  рухому  4-Д модель  міжконтинентальної  війни. Фігурки людей, та військової техніки жваво рухалися і час від часу створюючи ефектні спалахи, що символізували особливо гарячі місця зіткнень... Видовище приваблювало і нагадувало хлопчику його щасливе дитинство.

 

Тим часом десь далеко, за сотні кілометрів від комфортного бункера, вирувала справжня війна. Чорна і біла. Про кольори тут думати було ніколи…» – Сергій Савченко.

 

Colorfullwars, oil, аcryloncanvas 170x375cm, 2018