United Colours of Art або Довга рецензія про «Короткі історії»

Вихід каталогу «Ukraine: Short stories. Contemporary Artists from Ukraine» – без перебільшення, важлива подія в історії сучасної української культури та знаковий етап у репрезентації вітчизняного мистецтва у світі. Це не просто каталог чергового міжнародного проекту за участю українців, але й репрезентативна вибірка сучасних українських художників та творчих груп. До неї увійшли твори 140 українських сучасних митців, про яких вчергове має приємну нагоду дізнатися весь світ, адже в цьому й полягає ідея проекту Іmago Mundi, в рамках якого вийшов каталог.

 

 

Проект Іmago Mundi, організований всесвітньовідомою Fondazione Benetton Studi Ricerche, має на меті сприяти комунікації митців, а також долучити найширшу аудиторію до багатства та різноманіття світового арт-ландшафту, культурного та художнього життя. Фундація знаменитої родини Бенетон закликає цим проектом людей з усього світу приєднатися до вивчення та обміну художнім досвідом, а також прагне максимально широко зафіксувати та відобразити ситуацію актуального розвитку національних культур на початку третього тисячоліття. На шляху досягнення цих амбітних цілей Іmago Mundi вже зробив досить багато, адже наразі видано каталоги про 110 країн світу (можна детальніше ознайомитися на сайті) – від Північної Кореї, Монголії, Сирії та Афганістану, до Італії, Японії, Австрії та Данії.

 

 

Український проект Іmago Mundi реалізувала куратор Соломія Савчук, яка змогла долучити до нього як знаних метрів (таких, як Ройтбурд, Животков, Криволап, Маков, Сухоліт, Сільваші, Тістол, Сидоренко), так і молодих митців – Альону Соломадіну, Нату Трандафір, Apl315, Ніну Смикалову, Іллю Psyfox, Марію Павленко, Тараса Ковача та інші.

 

Вихід каталогу у світ є потрійним визнанням – для країни, для художників та для кураторів.

 

Для країни – бо вчергове Україна наводить свій контур на арт-мапі світу (причому, з правильним віднесенням Криму), яку впевнено малює Fondazione Benetton Studi Ricerche.

 

 

Для художників – бо вони впевнено відповіли на виклик організаторів (утиснути свої роботи у прокрустовий формат 10 на 12 см), і отримають належне визнання. Для кураторів – бо зуміли організувати та вдало видати проект світового рівня з півтора сотнями учасників.

 

 

 

Кураторка проекту Соломія Савчук розповіла, що для того, щоб зібрати півтори сотні робіт вчасно, потрібно було ставити дуже жорсткі дедлайни художникам і невідступною тінню висіти над ними. Завдяки цьому їй вдалося в черговий раз зібрати талановитий пул художників разом та протягом 2014-2015 років підготувати та видати якісний опус на 335 сторінках. Тут, вочевидь, став у нагоді і тривалий досвід організації форуму Art Kyiv Contemporary.

 

Щодо змісту каталогу, то він цілком аскетичний та художньоцентричний – всього три оглядові статті у передмові, а решта 140 розворотів (280 сторінок) віддані художникам.

 

Лучано Бенетон написав від засновників Іmago Mundi душевні рядки про важливість пошуку ідентичності та її місця у світі; Соломія Савчук у властивій їй емоційній та особистісній манері розповіла про сенс проекту та резонанси, які він викликав у художників; Олександр Соловйов виклав один із можливих ракурсів історії українського сучасного мистецтва.

 

Каталог видано трьома мовами одночасно – українською, англійською та італійською. Можна відзначити вдалу верстку, оскільки він містить на одному розвороті всі ключові дані: фотографії роботи художника 10 на 12 см (фас та тил); короткі біографічні дані митця (де й коли народився, чому вчився і чим займався митець/група), а також перелік обраних виставкових проектів (українських та закордонних), у яких брав участь художник. Це повністю у логіці інших видань проекту Іmago Mundi, однак в рази зручніше для сприйняття, ніж деякі інші їхні видання (наприклад, індійський каталог Flowering Cultures Contemporary Artists From India або монгольский Unexplored Territory Contemporary Artists From Mongolia, які постійно доводилося гортати у кінець, оскільки біографії та інформація про виставки художників розміщувалися окремо від творів).

 

 

Окремо хочеться згадати, що стаття Олександра Соловйова у передмові каталогу дещо додала виданню «гучної слави». Після презентації видання 10 лютого в Малій галереї Мистецького арсеналу Тіберій Сильваші, якому не все сподобалося в «короткій історії» українського мистецтва Соловйова, вилив своє незадоволення у охочих до баталій просторах соціальних мереж, чим визначив порядок денний арт-фейсбучників на цілий тиждень. Втім, ця не надто плідна дискусія навколо повноти мистецького історичного наративу радше відволікла арт-спільноту від осмислення потрапляння власне цього наративу в світову оптику.

 

 

Висновок: must read! Якщо немає нагоди придбати цей каталог у власну бібліотеку то його, принаймні, варто ретельно погортати і запам’ятати, адже це, без перебільшення, приклад реалізації художнього проекту світового рівня. В ньому кількість, якість, процес і результат утримують баланс – є виставка, є хороше видання, є репрезентативність, є задум і мета.

 

Висока ймовірність того, що багато іноземців сформують уявлення про наше сучасне мистецтво саме завдяки «Ukraine: Short stories. Contemporary Artists from Ukraine». У першу чергу це пов’язано з принципово іншим підходом до дистрибуції арт-видань в Європі та США. Якщо значна кількість українських каталогів, – навіть міжнародних проектів, – так і лишаються в Україні і майже не поширюються (лежать на складах інституцій-донорів, у кураторів на антресолях або в закромах художників), то це видання з великою ймовірністю опиниться у ключових мистецьких осередках світу, в яких із подібним контентом активно працюють як дослідники, так і шукачі натхнення.

 

***

 

Про автора

 

Антон Дробович –  керівник служби стратегії музейного планування та розвитку «Мистецького Арсеналу». Володар ІІІ премії IV Мистецтвознавчого конкурсу Stedley Art Foundation.