«Урбаністичні утопії на радянському кіноекрані» у PinchukArtCentre

У грудні 2014 року PinchukArtCentre разом з Національним центром Олександра Довженка організовують серію публічних лекцій та кінопоказів, об’єднаних спільною темою «Урбаністичні утопії на радянському кіноекрані». Усі події програми проходитимуть у PinchukArtCentre. Участь безкоштовна.

 

Тема курсу лекцій була інспірована роботами художників, представленими на виставці номінантів на Премію Future Generation Art Prize – Хімени Ґаррідо-Лекки, Аслана Гайсумова, Микити Кадана, Жанни Кадирової, Пілар Кінтерос – дотичними до проблем міського простору та теми локальної пам’яті, носіями якої виступають живі соціальні групи.

 

Цикл лекцій, що звертається до фільмів українських режисерів, створених на українських кіностудіях впродовж 1917-1991 років, має на меті ознайомити аудиторію з кінематографічними прийомами репрезентації міського простору та способами конструюванням урбаністичних утопій на екрані; розглянути трансформації уявлень про міський простір в різні періоди радянської історії,  тощо.

 

Окрім репрезентації домінантої ідеології, радянське кіно також було одним із основних засобів творення радянської уявної топографії: конструювання вiдносин між центром і периферією гігантської країни, а також зображення нових, соціалістичних міських просторiв – місця існування нової радянської людини. Впродовж майже всієї історії радянського кіно, а особливо – у 1920-30-ті і в 1960-ті роки, кінематографічними засобами створювалися елементи соціальної утопії, яка неодмінно включала в себе історії про радикальне перетворення повсякденності, подолання інертної природи і будівництво прогресивних міст. Виступаючи універсальним «вчителем життя» кiнематограф окреслював нові нормативні соціальні практики і способи поведінки нещодавно урбанізованому населенню.

 

Усі лекції розпочинатимуться о 19:00 та триватимуть близько 40 хв., після чого відбуватимуться покази фільмів.

 

На цьому тижні відбудеться дві лекції та кінопокази.

 

У четвер, 11 січня, о 19:00 – перша лекція програми під назвою «Авангардне кіно 1920-х», яку прочитає Ася Шульгіна, аспірант ІМФЕ ім. М.Т.Рильського НАН України, кінокритик, журналіст. Учасники поговорять про можливість конструювання простору в українському кінематографі, а також розглянуть питання візуальних змін кіносвіту в роботах українських майстрів 1920-их рр. та впливу європейських мистецьких течій на творчі пошуки кінодіячів.

 

Впродовж лекції учасники обговорять такі кінофільми: «Два дні» (реж. Г.Стабовий), «Суворий юнак» (реж. А.Роом), «Одинадцятий» (реж. Дзиґа Вертов), «Людина з кіноапаратом» (реж. Дзиґа Вертов), «П.К.П.» (реж. Г.Стабовий), «Тарас Шевченко» (реж. П.Чардинін). Лектор проаналізує творчість українських митців 1920-их рр. та їхні методи зйомки; зверне увагу на значення архітектури в їхній роботі, адже саме завдяки їй кінодіячі у своїх картинах зображали не тільки простір уявного, а й прискорювали модернізацію суспільства.

 

Після лекції відбудеться демонстрація фільму «Два дні» (1927 р., драма, німий фільм, 57 хв., режисер Георгій Ставбовий), який розповідає історію людських взаємин на фоні зміни влади. З приходом Червоної Армії білогвардійці покидають місто. У панському маєтку залишаються двоє: старий швейцар Антон і панич-гімназист. Будинок займає загін червоноармійців, серед яких більшовик Андрій, син швейцара. Старий не поділяє поглядів улюбленого сина і оберігає панича, сховавши його на горищі. Наступного дня місто знову захоплюють білогвардійці і на тому таки горищі швейцар ховає свого сина…

 

У суботу, 13 січня, о 19:00 відбудеться лекція під назвою «Кіноутопії та міська повсякденність сталінського часу (1930-50-ті)», яку прочитає Ігор Тищенко, культуролог, урбаніст, Аспірант НаУКМА.

 

В 1932 році в радянській культурі відбулись радикальні зміни – всі творчі організації були розпущені; всі види мистецтва переходили під партійний контроль через організацію стандартизованих державних творчих спілок, а єдиним дозволеним творчим методом оголошувався «соціалістичний реалізм». Авангардна архітектура опинилась під забороною, а держава і партія санкціонували відхід від ідей масового спорудження соціалістичних міст для задоволення попиту в житлі і соціалістичного перетворення побуту і перехід до будівництва парадних палацових ансамблів з «використанням класичного архітектурного спадку» в центрах головних міст.

 

В кінематографі припинялись експерименти з монтажем, а візуальне творення соціалістичних міських ландшафтів стало підпорядковуватись зовсім іншим законам. Починалась епоха класичних сталінських наративних фільмів, головними фігурами кіновиробництва ставали сценаристи й майстри кінотрюків (натурні зйомки практикувалися все менше, все знімалось в павільйонах). Які кінообрази міста створювалися в таких умовах? Які теми були домінантні у кінематографі сталінської доби, і чи знаходилось там місце міській повсякденності? Якою була роль кіно у створенні протилежних репрезентацій Центру і Периферії? Відповіді на ці питання слухачі отримають протягом лекції.

 

Після лекції відбудеться демонстрація фільму «Шуми-городок» (1939 р., комедія, 72 хв., режисер Миколай Садкевич). Події фільму розгортаються на тлі периферійного радянського міста кінця 1930-х років. Не зважаючи на маленькі розміри і віддаленість від центру, містечко піддається активним модифікаціям і трансформаціям: прокладаються трамвайні шляхи, споруджуються нові будівлі та ін. От тільки багатьох засмучує можливість знесення будинків, які стоять на шляху побудови нової дороги. Але з’являється можливість порятунку старих жител, завдяки ідеям прогресивного архітектора Васі.

 

У зв’язку з обмеженою кількістю місць, попередня реєстрація на події обов'язкова. Будь ласка, телефонуйте +380 44 590 08 58. Учасники заходу допускаються в арт-центр без черги.