В Одесі покажуть виставку “Золота доба: мистецтво Голландії 17 століття”

27 липня в Одеському музеї західного і східного мистецтва стартує головний проект літнього сезону: виставка «Золота доба: мистецтво Голландії 17 століття» (з фондів Одеського музею західного і східного мистецтва).

 

В її складі більше 60 творів: 27 картин, 28 гравюр, 1 оригінальний малюнок і кілька творів дельфтського фаянсу.  З цього числа тільки 5 картин зараз показані в постійній експозиції, все інше зберігається у фондосховищі. Кілька творів експонуються вперше. Тому в основі головної концепції проекту лежить ідея презентації достовірних музейних предметів з фондів. У відвідувачів виставки буде унікальна можливість побачити те, що протягом багатьох років було приховано від широкого глядача з огляду на різні причини.

 

Усі зображення надано музеєм

 

Однією з основних цілей виставки є прагнення показати високий рівень музейної колекції та познайомити глядачів з роботами провідних голландських майстрів різних жанрів, які набули поширення в мистецтві країни в епоху її золотої доби: Бартоломеуса ван дер Гельста, Корнеліса де Гема, Ніколаса Берхема, Абрахама Блумарта, Корнеліса Лелієнберга, Дірка Даленса Старшого, Філіпса Воувермана та інших. Окрасою виставки будуть два шедевра великого портретиста Франса Гальса: славетні картини "Євангеліст Лука" і "Євангеліст Матвій". У різний час вони брали участь у багатьох виставках в Гарлемі, Лондоні, Вашингтоні, Києві, Санкт-Петербурзі, Москві та увійшли до авторитетних каталогів. 

 

До концепції виставки також входить показ поряд з творами живопису оригінальних гравюр відомих голландських майстрів як свідчення того, що розвиток мистецтва друкованої графіки був нерозривно пов'язаний з живописом. У цьому переконують чудові гравюри Якоба ван Рейсдаля, Яна Бота, Адріана ван Остаде, Яна ван де Вельде, Карела Дюжардена.  Перлина графічної колекції — мініатюрний офорт великого Рембрандта «Жебрак, що спирається на палицю».

 

В основу наукової побудови експозиції покладено ідею показу різнопланової творчості голландських художників, багато з яких були яскравими живописцями і талановитими графіками, наприклад, глядач може побачити дві картини Абрахама Блумарта — «Портрет старого» і «Портрет старої» і рідкісний підписаний малюнок 1601 року «Композиція з трьох постатей». Ніколасу Берхему належать картина «Краєвид із чередою біля водоспаду» і 5 офортів з його відомих графічних серій. Оригінальною кураторською ідеєю є експонування 12 репродукційних естампів, зроблених з картин голландських художників 17 століття різними західноєвропейськими майстрами, що свідчить про величезну популярність голландського живопису.

 

 

Експозицію доповнюють кілька зразків славетного біло-блакитного фаянсу, який вироблявся в стародавньому місті Дельфт і користувався великою популярністю в світі.

 

Необхідно відзначити, що виставка стала можливою завдяки великій науково-дослідницькій та реставраційній діяльності. Усі представлені картини та твори графіки були усебічно вивчені. Стилістичний аналіз, атрибуційний пошук і встановлення провенансу проводилися кураторками виставки Іриною Глєбовою, заступницею директора з наукової роботи, і Тетяною Балановською, зав. відділом західноєвропейського мистецтва. Стало відомо, що до того, як потрапити до музею, голландські картини і гравюри зберігалися у таких відомих колекціонерів, як князь М.С.Воронцов, граф М.М.Толстой, княгиня Н.В.Святополк-Мірська, П.П.Семенов-Тян-Шанський, Й.Е.Буковецький, Л.Г.Мандль, А.Л.Дельтей, С.П.Яремич, а також були власністю Одеського товариства красних мистецтв.

 

В Одеській філії Національного науково-дослідного реставраційного центру України за заявкою музею було проведено техніко-технологічну і хімічну експертизу кількох картин, яка дозволила зробити висновки про їх достовірність і, навпаки, спростувала ствердження достовірності одного твору — "Зимовий пейзаж", автором якого завжди вважався Ян ван Гойєн, виявився імітацією невідомого німецького художника 18 століття (він також буде експонуватися). Експертизу виконала завідуюча відділом наукових досліджень філії Ж.М.Боровська.

 

 

Ще одним важливим етапом у підготовці цього проекту стала реставрація картин і графічних творів. Її здійснили реставратори київського Національного науково-дослідного реставраційного центру України (графіка), його Одеської філії і реставратор музею західного і східного мистецтва (живопис).

 

У підготовці та організації виставки активну участь брали головний зберігач музею Л.М.Щеглова, заступник директора з маркетингу та розвитку К.А.Міхейцева-Цингрош, завідувач виставковим відділом С.М.Ільїн, науковий співробітник К.С.Мєхвалієва.

 

Особливу подяку організатори висловлюють В.О.Оплачко за допомогу.

 

Виставка забезпечена великим супровідним матеріалом, у якому містяться вказівки на атрибуції, дослідження і провенанс творів.