«Життя скрізь»: кейс із децентралізації культури в Україні

13 червня відбулась подія «Життя скрізь», організована молодою галереєю сучасного мистецтва MASLO у внутрішньому подвір’ї ХОХМ (Хмельницького обласного художнього музею). Це був перший міждисциплінарний захід цього року на даній локації та проведений у форматі open air. 

 

З огляду на те, що у світі міждисциплінарність стрімко популяризується, поняття художник поступово розширює свої межі: музиканти, письменники звертаються до художніх практик, кордони мистецтва стають ілюзорними, майже фантомними, за рахунок чого дисципліни проникають одна в одну та взаємодіють.

 

Тут і далі — «Життя скрізь» в галереї MASLO

 

Так, повертаючись до події у місті Хмельницькому, її складовими були саме літературні читання Івана Семесюка, музичний виступ від американської групи Arms And Sleepers, синхронізований ді-джей сетом A:U та візуальне мистецтво, представлене інсталяцією київського молодого художника Сергія Панасенка. У цій одноденній концентрованій події галерея цілком проявила багатовекторність своєї діяльності. Адже за три місяці свого існування інституція організувала низку майстер-класів, презентацій, кінопоказів, ворк-шопів, концертів та лекцій, присвячених анімації, сучасній фотографії, живопосу, скульптурі, графічному дизайну, скетчінгу.

 


Захід розпочав Іван Семесюк – український художник, скульптор, автор відомих «бандериків» та полотен у стилі «жлобАрт», письменник, котрий пише у манері «агромістичного реалізму». Іван звертається до реалій сучасного життя, акцентуючи свою увагу на людині та глибинному понятті, що вона та ким вона є. У своєму висловлюванні для книги «Жлобологія», художник повідомив, що «Людині цікава перш за все людина, а художнику – то й поготів. Хтось мусить критикувати, сміятися, змальовувати та фіксувати наболіле. То чому, власне, не ми?». У рамках події «Життя скрізь» автор зачитав фрагменти своїх двох останніх книг «Еволюція або смерть! Пригоди Павіана Томаса» та «Фаршрутка» видавництва «Люта Справа». Перша книга є аграрно-містичними пригодами мавпоукраїнця Томаса Яковича Сироти, коли герой опиняється в центрі спецоперації з порятунку людства в цілому та української державності зокрема. А друга – не менш пригодницька, у жанрі «агромістичного реалізму» – насичена історіями про дегенератів, селюків і духовних вчителів…

 


Далі відбулася презентація візуальної частини події «Життя скрізь» — інсталяція київського художника Сергія Панасенка «Дорога Україна», що була спеціально підготовлена до заходу. Робота складається з шести пікселізованих  портретів відомих українських художників, зокрема Іллі Чичкана, Олександра Ройтбурда, Олега Тістола, Анатолія Криволапа, Арсена Савадова та Василя Цаголова. За словами автора: «Пікселізовані портрети — це посилання до уявної гри про вигадану Україну, де послідовні рівні, які вона проходила із часів здобуття своєї незалежності, важко піддаються пригадуванню». У такий спосіб автор проблематизує зв’язок «відомий художник — дорогий художник», пропонуючи поглянути на «відомість» під дещо іншим кутом зору, а також піддаючи сумніву такий критерій як «дорогий художник» та порушуючи проблему історичної пам’яті. Інсталяція, будучи представленою на стінах у внутрішньому музейному подвір’ї, тобто ззовні музею, а не усередині — відсилає до проблеми музеєфікації сучасного мистецтва в Україні, відсутності місця для його репрезентації та збереження — державного музею. Відтак Сергій Панасенко зазначає: «Про сучасну Україну знають лише або через художників, або через певні проблеми. І те, що сучасне мистецтво — це не музейний формат. Хочемо ми цього чи ні, але саме це одні з художників, які відомі, упізнані та дорогі, як дорога Україна».

 

 

Завершився вечір виступом гурту «Arms And Sleepers» із Бостону. Цікаво, що американці відвідали Хмельницький вже втретє, щоразу вражаючи публіку новою та завжди актуальною програмою. Цього разу музиканти презентували свій новий альбом під назвою «Life is everywhere», що і стало повноцінною назвою проведеного мистецького заходу. Натхненний подіями з реального життя південного Чикаго і його яскравою молоддю, новий альбом Arms and Sleepers  підкреслює необхідність співчуття і доброти в цьому самотньому і невизначеному цифровому столітті, підтверджуючи справжню мету мистецтва в нашому світі. Під час свого виступу лідер гурту Mirza Ramic, за своєю особливою звичкою, проводив інтерактив із глядачами у формі діалогу. У своєму інтерв’ю для інтернет платформи COMMA музикант розповів, що це була важлива зміна для нього як особистості та виконавця, і на меті є чесність та відкритість з аудиторією: “Ці сесії – веселий та зворушливий досвід, він робить кожне шоу особливим. Інколи сесії тривають близько години, а часом – 10 хвилин. Проте я завжди беру для себе щось значуще, це неймовірно”.

 


Відтак, проведений івент, безумовно, відзначився своєю важливістю для міста, адже до одноденного мистецького заходу долучилися і хмельницькі художники, фотографи та музиканти. Рідко випадає можливість зібратися людям в одному місці та в один час, та   незважаючи на те, що у кожного був свій інтерес, спільнота обєдналась на цей день в одній історії, спільно розділивши простір та поглянувши на мистецтво як життя та на життя як мистецтво.

Однак, на цьому «Життя скрізь» не завершується, а й на далі буде відтворене у різних форматах. Так, у галереї MASLO принагідно планується репрезентація вищезгаданої інсталяції «Дорога Україна» Сергія Панасенка, а також його персональний проект. Крім цього, на меті є проведення літературних читань та презентацій книг від сучасних письменників видавництва “Люта справа”.  

 

Катерина Вавринчук, культуролог