"Окімоно: вперше у Східній Європі": репортаж з відкриття

 15 вересня у Палаці Потоцьких Львівської національної галереї мистецтв стартувала виставка японської мініатюрної пластики з колекції
Олександра Фельдмана "Окімоно:вперше у Східній Європі". Вона знаменує початок Днів японської культури у Львові. З нагоди відкриття виставки
пан Фельдман передав у дарунок Львівській галереї цілком самодостатню збірку японського мистецтва з власної колеції. Пропонуємо Вам репортаж з відкриття виставки.

Подарунок Олександра Фельдмана являє собою цілком самостійну колекцію, що включає 31 предмет і репрезентує такі види японського мистецтва, як мініатюрна пластика, живопис та зброярське ремісництво. Почесне місце в цій збірці посідають твори мініатюрної пластики – чотири окімоно. Два з них, що мають назви «Жінка з інро» та «Момотаро», вирізані із слонової кістки майстрами Токійської школи і відносяться до напрямку японського реалізму, що набув розвитку в Японії у другій половині ХІХ ст. Доповнюють уявлення про цей вид мистецтва два окімоно з бронзи – «Момотаро» та «Демони карають недбайливого чиновника». Бронзові композиції, щедро декоровані золотом, розташовані на дерев’яних візерунчатих підставках, є типовими взірцями продукції славнозвісної компанії Міяо, що призначалася для заможних європейських шанувальників японського мистецтва.

 Японський живопис представлений чотирма паперовими сувоями, так званими «какемоно», що наочно репрезентують традиційний жанр «гори-води». На них зображені виконані тушшю мальовничі краєвиди, що разом складають серію «Чотири пори року». В традиційному японському житлі такі сувої вішаються у спеціальній декоративній ніші – токонома. Представлені живописні сувої датуються першою половиною ХХ ст. Окремої уваги заслуговує зброярське мистецтво. Меценат передає великий меч ітомакі-но-таті, двадцять цуб, а також когай та кодзука. Меч являє собою типовий зразок мечів японських воєначальників, що їх колись носили на полі бою з обладунком. Характерною рисою ітомакі-но-таті є обплетення не тільки руків’я, але й верхньої частини лакованих піхов шовковим шнуром, який захищав їх від пошкодження. Клинок, судячи з напису, виготовив відомий майстер Садакудзу в середині ХХ ст. Хоча даний екземпляр досить пізній, але за своїми бойовими якостями він анітрохи не поступається середньовічним зразкам ітомакі-но-таті. Цуба є однією з найбільш важливих і помітних деталей традиційного японського меча. Зазвичай вона являє собою вишукано декоровану металеву пластину, що відділяє руків’я від клинка. Виготовлення цуб та іншої металевої фурнітури для холодної зброї, як когай і кодзука, ще в XVI ст. стало в Японії справжнім мистецтвом, а в другій половині XIX ст. їх почали колекціонувати на Заході. Представлена збірка цуб хронологічно охоплює значний період – з XVII до кінця XIX ст. Виготовлені із заліза та мідних сплавів, декоровані золотом та сріблом, вони відображають розмаїття форм, стилів і технік, за якими стоїть багатовіковий досвід японських майстрів – цубако.

 Когай та кодзука належать до аксесуарів деяких типів японських мечів та кинджалів. Носили їх в спеціальних «кишенях», вирізаних у піхвах. Когай являє собою багатофункціональну металеву шпильку, а кодзука – руків’я допоміжного ножика із змінним клинком (ко-гатана). Виконані відомими японськими майстрами на високому художньому рівні, ці допоміжні інструменти цінуються не набагато менше, ніж цуби. Представлені екземпляри, відлиті з бронзи та прикрашені золотими і срібними зображеннями свійських птахів, є чудовими взірцями  японського декоративного мистецтва.

 Олександр Фельдман так коментує свій крок: «Сьогодні, в умовах недостатнього державного фінансування культури і музейної сфери зокрема, завданням кожного колекціонера має стати підтримка державних музеїв, участь у збереженні та поповнені музейних фондів, надання їм матеріальної допомоги. Тільки так, спільними зусиллями збагачуючи та зберігаючи культурну спадщину, ми можемо залишити нашим нащадкам цивілізовану, процвітаючу, духовну багату країну». Допомога музеям України, збагачення їх фондів творами світового мистецтва та зміцнення матеріально-технічної бази є одним з головних напрямків діяльності Олександра Фельдмана. Так, він неодноразово передавав у дарунок Харківському художньому музею цінні експонати зі свого зібрання, у тому числі двічі – твори японського мистецтва. У червні 2009 р. 12 творів мініатюрної пластики отримав Музей мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків. У квітні 2010 р. на відкритті виставки «Окімоно: 100 років від тріумфу у Європі» колекціонер подарував цьому ж музею кілька рідкісних зразків японської зброї – старовинну фітильну рушницю, два мечі та кинджал в оправі з слонової кістки. Крім того, ним профінансовано виготовлення обладнання для архіву Музею мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків.

 Свій подарунок Львівській національній галереї мистецтв колекціонер передав 15 вересня під час презентації виставки «Окімоно: вперше у Східній Європі» у Палаці Потоцьких. На ній представлено унікальні окімоно з колекції Олександра Фельдмана. Окімоно (досл.: «поставлена річ») – це невеличкі японські статуетки, призначені для прикрашання інтер’єру. Історія окімоно налічує кілька століть, однак справжнім мистецтвом вони стали в епоху Мейдзі (1867-1912) внаслідок синтезу японських традицій різьблення та європейського художнього досвіду. Найбільший розквіт мистецтва окімоно пов’язаний з участю Японії у міжнародних виставках на Заході на початку ХХ ст., де експонувалися твори кращих японських майстрів. Частина цих творів увійшла до складу відомих європейських музейних та приватних колекцій, частина згодом була втрачена у полум’ї світових війн. Переломним моментом в історії окімоно стала Японсько-Британська виставка, що відбулася у Лондоні рівно сто років тому. Вона має безпосереднє відношення і до The Feldman Collection. Саме там експонувався твір Удагави Кадзуо «Мати, що годує немовля». Талановитий майстер у 1900-1910 роках кілька разів втілював розроблену ним модель молодої матері, яка по праву здобула славу «японської мадонни». Один з екземплярів, відлитих із бронзи, належить нині британському колекціонеру Нассеру Д. Халілі, а найцінніший варіант, вирізаний з кістки, став візитною карткою колекції Олександра Фельдмана.

 Збірка окімоно, що є частиною The Feldman Collection, нараховує понад 220 предметів і, на думку британських фахівців Малколма Фейрлі, Цумугі Сьодзі та Макса Рузерстоуна, які співпрацюють з аукціонним домом Sotheby’s, є однією з найбільш представницьких у Європі. Серед її перлин – твори таких представників славнозвісної Токійської школи різьблення, як Удагава Кадзуо, Ісікава Комей, Моріно Корін, Асахі Мейдо та інших видатних різьбярів, що яскраво репрезентують японський реалізм кінця XIX – першої третини XX ст. В експозиції показані кращі окімоно з колекції Олександра Фельдмана, які представляють два полюси одного явища – декоративні об’єкти і станкові твори, японський реалізм і «східний орієнталізм». Поряд зі скульптурами, вирізаними з кістки, можна побачити високохудожні композиції з бронзи, що виготовлялися наприкінці ХІХ ст. відомими японськими майстернями для західного ринку. Жанрово-сюжетне розмаїття (від міфологічних персонажів до побутових сценок та анімалістки), віртуозність виконання, ретельність у передачі деталей, пластична виразність – все це приковує погляд, зачаровує глядача. Поєднавши традиції Заходу та Сходу, окімоно несуть у собі ідеологію інтеграції культур. З одного боку, в них розкривається загадковий, екзотичний світ східної культури, а з іншого – вони цілком відповідають європейським естетичним уподобанням.

 Виставка «Окімоно: вперше у Східній Європі» є спільним культурно-просвітницьким проектом приватного колекціонера та державного музею, який покликаний сприяти розвитку міжкультурного діалогу та прилученню української громадськості до яскравих здобутків світового мистецтва. Крім того, Олександр Фельдман розглядає цю виставку як один з перших кроків на шляху відкриття приватних колекцій, що веде до збільшення культурного надбання України та формування її музейного фонду зусиллями не лише державного, а й приватного сектору.

 Урочисте відкриття відбулося за участю Голови ЛОДА Василя Горбаля, мера Львова Андрія Садового, представників дипконсульств іноземних держав, політичних діячів та інтелігенції. Під час заходу гостей зустрічали чарівні дівчата у кімоно, виступали самураї з мечами та демонструвався ритуал японської чайної церемонії.

 Виставка «Окімоно: вперше у Східній Європі» відкриває тижні Японії у Львові.Експозиція працюватиме до 6 листопада 2010 р. за адресою: м. Львів, вул. Коперника, 15.

Україна, 01004, м. Київ
вул. Дарвіна, 1-Б
Тел.: +38 044 284 19 13
Факс: +38 044 284 19 11
E-mail: info@feldmancollection.org
www.feldmancollection.org



06.02.2019

10.12.2018

07.12.2018

06.12.2018

05.12.2018

04.12.2018

03.12.2018

03.12.2018

30.11.2018

29.11.2018