ЩОДЕННИК ARSENALE: Чігару Шіота. Малюючи в повітрі

Побачивши хоч раз роботи Чігару Шіоти — японської художниці, мешканки Берліну й учениці Марини Абрамович, — вже неможливо забути ані їх, ані їхню авторку. Чігару  захоплена нитками, якими пронизує весь наданий їй простір. Відомий твір «У тиші» — це затягнута нитками кімната, де спалювався рояль. Від інсталяцій Чігару Шіоти віє дивовижним мороком, одразу пригадуються японські фільми жахів та жінки-привиди з довгим чорним волоссям. На ARSENALE 2012 представлений твір «Після сну» (2011), і тепер в усіх є можливість отримати досвід зустрічі з дивним світом художниці. ART UKRAINE спробував дізнатися, про що саме розповідають ці вражаючі роботи.

 

Після сну

Анна Ландіхова Чігару, в мене таке враження, що ваші інсталяції, подібні «У тиші», звертаються до моїх власних болючих та інтимних образів. Однак я переконана, що те саме відчуває багато хто. Якими зусиллями можна створити твори такої експресивної сили?

Чігару Шіота У мене розвиток ідеї для одного твору відбувається протягом близько двох років. А реалізація твору відбувається близько двох тижнів. Звичайно, чим довший час підготовки, тим більший емоційний стрес. Вироблення інсталяцій — це велике напруження, навіть якщо я вже пережила ті почуття, що вкладаю у твір.

 

Стан буття

— Ваші інсталяції з чорними нитками — здається, вони виходять за межі раціонального сприйняття і говорять про наші страхи («Під час сну», «Після сну»). Ви ніколи не лякалися результату своєї роботи?

— Насправді, я не намагаюся спровокувати страх моїми інсталяціями. Темрява, що її особливо проявляють чорні нитки, — це темрява Всесвіту. Павутиння навколо моїх творів присутнє так само, як простір, Всесвіт або космос присутній навколо нас і навколо усього.

 

Кімната пам’яті

— Як сталося, що ви почали використовувати нитки як художній матеріал?

— Перш ніж я звернулася до ниток, я переважно займалася живописом. У певний момент я відчула себе обмеженою двовимірністю полотна, й мені захотілося малювати в повітрі. Нитками я прокреслюю лінії в повітрі, наче малюючи в ньому.

 

Після сну

— Відома така історія, ніби ви стали ученицею Марини Абрамович помилково, а насправді планували вчитись у Магдалени Абаканович. Це якийсь анекдот?

— Це правда, я дійсно хотіла бути студенткою Магдалени Абаканович, але я щаслива, що вчилася саме у Марини Абрамович. Вона не просто художній наставник. Насамперед вона — митець, взаємодія з яким змінює світосприйняття.

 

Після сну

— Повернемося до вашого художнього методу. Іноді ви створюєте зовсім інший тип художніх інсталяцій — зі склом («Кімната пам’яті»). Ці інсталяції такі світлі та прозорі. Хочеться вірити, що ви знаходите вихід з темряви ниток… Однак після цих робіт ви знову повертаєтесь до нитяних інсталяцій. Чому так?

— Інсталяції з вікнами, так само як інсталяції з нитками, стосуються кордонів між одним простором та іншим. Для мене у скла й у ниток аналогічний зміст.

 

Під час сну

— Сьогодні в мистецькому середовищі модно ставити глобальні гостросоціальні питання. Ваші твори пов’язані лише з внутрішніми переживаннями і враженнями — це свого роду виклик цій моді?

— Відправною точкою для мого мистецтва завжди є якесь особисте внутрішнє переживання. Але, на мою думку, тільки-но я представляю свій твір публіці, він стає надбанням громадськості, отже — починає нести певне соціальне повідомлення також.

 

— Тема ARSENALE 2012 — кінець і воскресіння світу. Розмірковуючи про кінець кінців, я відразу згадала вашу криваво-червону інсталяцію…

— Ви маєте на увазі інсталяцію «Стан буття»? Це твір про людське суспільство. Я відчуваю, що сімейні, расові, національні, релігійні та інші кордони проходять всередині нашої кровоносної системи. Кордони зашиті в тому, як ми існуємо, і нам важко пройти повз чи знайти шлях за межі цього. У роботах з трубками, заповненими червоною рідиною, я показую кровоносну систему, що містить у собі ці кордони. Вони представляють собою кровоносну систему всіх цих кордонів. Тільки замість того, щоб бути всередині тіла, вони назовні, видимі для всіх.

 

 

Анна Ландіхова



06.02.2019

10.12.2018

07.12.2018

06.12.2018

05.12.2018

04.12.2018

03.12.2018

03.12.2018

30.11.2018

29.11.2018