«Арт Москва 2010» у деталях

З 22 по 26 вересня у московському Центральному будинку художника (Кримський вал, 10) відбудеться XIV Міжнародний ярмарок сучасного мистецтва «Арт Москва». Традиційно він проводився в кінці травня, проте минулого року організатори через кризу пересунули його на вересень. Офіційна версія свідчить, що зроблено це було заради зручності кураторів, галеристів, критиків і художників, які готувалися масово відвідати столицю РФ у жовтні 2009 року заради Третьої московської бієнале сучасного мистецтва. Дійсно, зручно: як тільки «Арт Москва» закінчилася, переїжджай на протилежну сторону Садового кільця, до Центру сучасної культури «Гараж» - і ти вже на бієнале. Хоча московській публіці за минулу осінь актуальне мистецтво у такому обсязі помітно приїлося.

Наступна бієнале з новим куратором (екс-директора Центру Помпіду Жана-Юбера Мартена змінили на теоретика медіамистецтва німця Петера Вайбеля) відбудеться лише у 2011 році, а Перший московський міжнародний фестиваль перформансу, який проходить зараз у «Гаражі», недостатньо розкручений захід, аби прозвучати на одному рівні з «Арт Москвою». Таким чином основну увагу цінителів актуального мистецтва у цьому році буде сконцентровано у ЦДХ, обставленому за смаком голови експертної ради «Арт Москви» Айдан Салахової.

У кожному своєму інтерв'ю ця жінка розповідає про жорсткість і навіть іноді жорстокость відбору учасників для головного російського ярмарку сучасного мистецтва. Схоже, тепер художнє перебільшення пані Салахової буде як ніколи зухвалим: кількість навіть російських галерей скоротилася на чверть, проти 27-ми учасників минулого року це 18 московських галерей і три пітерських. Галереї членів експертної ради (московські «Айдан Галерея», «М & Ю Гельман», «XL Галерея» Олени Селіної, а також віденсько-будапештська Knoll Ганса Кнолля) не рахуються. Дві галереї з Цюріха - які, мабуть, у кризу потягнулися до російських олігархів, одна (та ж, що і минулого року) кубинська, по одній галереї з Тбілісі, Хельсінкі, Белграда, Ессена, Лондона (White Space Gallery), Токіо ( Shirashi), Парижа (Iraqui) і навіть оспіваної Олександром Буйновим Пальма-де-Майорки.

Наші, після торішньої величезної, 600-метрової експозиції Ройтбурда, Гнилицького і Мамсикова, що зайняла майже весь 2-й поверх ЦДХ, цього разу виступлять більш скромно, але тим не менше з поповненням у складі: до українських «Цеху» і «Колекції», що вже обжили московський простір, додасться «Галерея Тетяни Миронової»,  що до цього часу спрямовувала ходу все більше на Базель. «Цех» везе картини Миколи Білоуса і Євгена Петрова, «Колекція» - Ксенію Гнилицьку, Арсена Савадова, Юрія Соломка, Іллю Чичкана та знову Олександра Ройтбурда. «Галерея Тетяни Миронової» представить Романа Жука і новий кахель Жанни Кадирової, а також досить вторинних Оксану Мась і любителя гармонійно покладених сервізів Девіда Датуна.

Цьогорічною новинкою «Арт Москви» стануть «віртуальні галереї» - спеціальні стенди, що за окрему плату надають «необмежені можливості демонстрації своєї діяльності у відеоформаті». Авжеж, відеоформат є дієвим засобом для боротьби з російською митницею, через яку у багатьох учасників торішнього ярмарку виникли проблеми з доставкою робіт (конкретно - деякі стенди просто залишилися порожніми, аби розрадити художників, організатори надали їм всього лише 20-відсоткову знижку на участь ). Але задум організаторів в іншому - у тому, щоб проілюструвати тему нинішньої «Арт Москви»,яку позначено словом «Медіалізація».

Конференція з такою назвою, що покликана дати зріз поточного стану візуальних досліджень у світі, проходитиме в рамках ярмарку у якості її некомерційної частини. До обговорення функціональної та змістової інтерпретації реальності за допомогою технологій залучено Олега Аронсона, Олену Петровську та Валерія Подорогу з Інституту філософії РАН, Оксану Булгакову, яка представляє Стенфордський університет, Гірта Ловінка з амстердамського Інституту мережевої культури, Маттео Поспінеллі з лондонського Queen Mary University та інших авторитетних теоретиків, які жадібні до діалогу з практиками.

Також у рамках «Арт Москви» відбудеться Форум молодих колекціонерів. Обговорити інституалізацію і колекціонування предметів актуального мистецтва всі бажаючі зможуть з представниками провідних лондонських галерей-«монстрів» цього напряму: White Cube, Gagosian Gallery, Museum of Everything. Крім того, Марат Гельман, Йосип Бакштейн та Катерина Дьоготь збирають всіх небайдужих у підмосковному Сколково на круглий стіл «Місто сонця», з метою відточити проект естетизації, що довірив їм президент Медведєв, майбутнього інноваційного наукограду.

Недолік учасників основного ярмарку його організатори, таким чином, з честю компенсували різноманітними побічними проектами, для простого відвідувача, правду кажучи, набагато цікавішими, ніж дорогі малозрозумілі творіння розкручених актуальних художників. Поки мейнстрім обговорює проекти створення нових міст, маргінальні проекти «Арт Москви» звернуться до минулого. Так, у галереї «Ковчег» відбудеться виставка «Ми жили у Москві», учасники якої в черговий раз проілюстрували ідею, що «разом зі змінами архітектурного середовища проживання щось необоротне відбувається і з мешканцями міста». У Музеї архітектури ім. Щусєва 23 вересня буде показано архітектурну мультимедійну інсталяцію «Кабінет директора», яка щойно повернулася з Венеціанської бієнале, присвячену дню народженню Давида Саркісяна, якого недавня смерть змусила покинути пост і кабінет директора цього музею. Фотографів неодмінно зацікавить виставка «Феномен Литовської школи. Західна фотографія в СРСР », яка пройде у Центрі фотографії ім. братів Люм'єр (будівля фабрики «Красный октябрь») на Болотній набережній. Там буде представлено понад 250 знакових робіт Антанаса Суткуса, Олександраса Маціяускаса і Віталія Бутиріна - незважаючи на те, що москвичі їх побачили у далекому 1969 році, на виставці у Центральному будинку журналіста, напевно ці фотографії зробили свій внесок у адекватне сприйняття нами сьогодні актуального мистецтва.

У листопаді ми чекаємо «Арт Київ Contemporary» - перший повноцінний огляд сучасного мистецтва і тільки його у Києві. Організатори цієї події напевно будуть з особливою увагою стежити за московським оглядом, щоб уникнути всіх прикрих помилок сусідів. Принаймні, з митницею вчасно встигнуть домовитися ...



22.02.2011

06.02.2019

10.12.2018

07.12.2018

06.12.2018

05.12.2018

04.12.2018

03.12.2018

03.12.2018