«Виміри мислення» Ореста Яремчука: чи можливо вийти за межі інформаційного виміру?

Минулого тижня у галереї MASLO в Хмельницькому відбулося відкриття виставки "Виміри мислення" київського митця Ореста Яремчука. Шляхом конструювання серії просторових об’єктів та використання тексту, автор звертається до питання нарощування обсягів інформації у сучасному світі. Мистецтвознавиця Валерія Лук'янець проаналізувала проект, аби слідом за митцем відшукати витоки питання інформаційного перенасичення.

 

«Якщо інформацію не можна вивести за межі, а лише перевірити подальшою інформацією, — і якщо все скрізь є інформацією, — то що це говорить нам про наше знання про цей світ?» — Так звучить одне з питань, яке ставить у своїй праці «Відкриті проблеми у філософії інформації» Лучано Флоріді, директор дослідницької групи Оксфордського Університету та університету Хертфордшира в області філософії інформації. Це відгалуження у сучасній філософії набуває стрімкого розвитку та, зважаючи на його нагальність, недивно, що воно поширює свій вплив на інші території, в тому числі й територію мистецтва.

 

Тема інформаційного перенавантаження почала розроблятися у концептуальних практиках ще у минулому сторіччі, коли у 1969 році Ганс Хааке на виставці Prospect 69 в Дюсельдорфській Кунстхале представив роботу «Новини»*. Щодо недавніх прикладів розробки цієї теми, можна відмітити проект Nothing in the News** («Нічого у новинах»), який минулого місяця запустило об’єднання Sideline. Задум полягає в апеляції до необхідності «відпочинку» від інформаційного шуму.

 

Міркування на цю тему розбляються й в українських художніх практиках. Підтвердженням цього є проект «Виміри мислення» (Dimentions of Cognition) молодого київського художника Ореста Яремчука, що нещодавно було відкрито в галереї MASLO у Хмельницькому. Спільно з командою галереї художник реалізував інсталяцію, в якій викристалізувалося бачення автора про сучасний інформаційний світ та можливості взаємодії з ним.

 

Базуючись на сучасній дійсності, у час, коли людина має більше інформаційних можливостей, ніж може осягнути, Орест Яремчук — архітектор за спеціальністю — втілює своє художнє висловлювання у просторовій конструкції та підкреслює системність взаємозв’язків в інформаційному вимірі.

 

Художник зізнається, що нещодавно, уже після відкриття виставки, випадково віднайшов власні ескізи, датовані 2013 роком, з яких стає зрозуміло наскільки сьогоднішні «Виміри мислення» є давнім та перманентним предметом зацікавлень автора — систем конструкцій, численних вузлів та перетинань зв’язків.

 

Орест Яремчук, ескіз, 2013

 

 

Для автора його перший проект став способом говорити про інформаційну складову світу, який занурено у потоки новин, думок, суджень, вражень, висновків. Це роздуми художника про те, що лежить на поверхні та з чим ми стикаємось повсякчас. Художник апелює до поширеної звички сучасної людини накопичувати лінки на цікаві ресурси, статті, фільми у вигляді відкритих вкладок у нашому браузері, що чекають «свого часу». Який процент з них стає у нагоді потім — це індивідуальна справа для кожного, проте навіть одні лише наші наміри щось вивчити або прочитати вже створюють підґрунтя для подальших пошуків та здатні притягувати нову інформацію та нашаровувати її знову й знову.

 

Виміри мислення, Орест Яремчук, підготовчий етап, 2017


Інсталяція Ореста Яремчука нагадує молекулу інформації, вихоплену з інформаційного всесвіту. Вона відсилає і до Теорії струн і до Теорії множин австрійського математика і логіка Курта Геделя, який висловив думку, що справила значний вплив на подальший розвиток теорії пізнання. Вона полягала у тому, що кожна система має свої обмежені можливості, і при вичерпанні своїх можливостей, повинна поступитися місцем іншій системі, що має нові можливості. І так продовжується до нескінченності. 

 

Виміри мислення, Орест Яремчук, монтаж проекту, 2017

 

В добу, здається, лише примарної всебічної обізнаності люди поширюють свій інтерес на безліч різних тем, які пов’язані своєю чергою з іншими темами, що можуть переплітатися між собою, перетікати та взаємопроникати одна в одну – саме це і відображується в інсталяції «Виміри мислення».

 

Металеві конструкції та нитки — сталість та гнучкість; одні зв’язки є непохитними, натомість інші можуть носити нестабільний характер. Кожен з кубів наділено своїм власним сенсом – адже одні з них завершені, а інші позбавлені однієї грані, що робить їх відкритими до подальшої взаємодії. Тоді як сама взаємодія може бути сильнішою або слабшою, мати більше або менше спільних точок. Та в одному можна бути впевненим: взаємне проникнення інформаційних потоків, проростання однієї теми в іншу та повсякчасний вихід за власні рамки — це основні закони інформаційного виміру.

 

Також інсталяцію супроводжує тайм-лайн та накладений на нього майнд-меп, створений автором. При бажанні глядач може подумки вбудувати його у простір конструкції, а може генерувати своє сласне інформаційно-мисленнєве наповнення та вплести його у канву «Вимірів мислення». Для автора таким своєрідним наповненням стали висловлювання на тему інформаційного перенавантаження або питань структурування інформації. Художник мав на меті простежити, коли проблема information overload з'явилася вперше. Справжнім відкриттям для автора стало те, що корені цього питання тягнуться аж у античність, попри те, що інформаційний вибух прийнято датувати кінцем 20 століття.

 

Орест Яремчук, монтаж проекту, 2017

 

На майнд-мепі розміщено портрети авторів висловлювань та лінки на статті для поглибленого вивчення теми. Так відвідувачі виставки мають нагоду вступити у певну взаємодію з проектом, навівши свій смартфон на один з QR-кодів поряд з портретом автора цитати та продовжити занурення у тему. Або ж відкласти «на потім».

 

Так проект художника став тривимірним втіленням теми інформаційного перенасичення, яку він послідовно розробляє, прикладаючи її у практичній площині — своїй повсякденності. Серед можливих варіантів того, як сьогодні можна працювати із цією проблемою — структурування та ущільнення інформації, що надходить. Більше того, реалізуючи експозицію певним чином, автор лишив це питання відкритим для кожного глядача — задля вироблення власних шляхів подолання непростого виклику сучасності.  

 

Виміри мислення, Орест Яремчук, вигляд експозиції, 2017

Виміри мислення, Орест Яремчук, вигляд експозиції, 2017

 

Проект «Виміри мислення» Орест Яремчук триватиме до 6 червня у галереї MASLO — новоствореному просторі, що відкрився у Хмельницькому.

 

* У 1969 році Ганс Хааке на виставці Prospect 69 в Дюсельдорфській Кунстхале предстпвив роботу «Новини», яка складалася з кількох телексів, що в режимі реального часу безперервно друкували новини, які накопичувалися величезною купою паперу на підлозі, уособлюючи «інформаційне сміття», що не може бути оброблено та сприйнято людиною.

 

** У квітні 2017 року об’єднання Sideline представило проект Nothing in the News («Нічого у новинах») який полягав у емітації друкованої продукції впливових світових ЗМІ, де замість тексту залишилося порожнє місце, відсутнє будь-яке наповнення окрім логотипів. Проект апелював до цінності інформації, яку ми отримуємо звідусіль, та до необхідності відпочити від інформаційного шуму.