"Час життя. Час смерті": виставка іконопису

У вересні 2018 р. у селі Новиця, що у Польщі, відбувся вже вдесяте Міжнародний іконописний пленер, у якому взяли участь близько 40 митців з України, Польщі, Литви та Сербії. За результатами пленеру у Національному музеї у Львові ім. А. Шептицького відкрито виставку під девізом «Час Життя. Час Смерті».

Усі зображення надані автором

 

Організатори пленеру прийняли правило, що умовою участі є представлення своїх робіт комісарам, які приймають рішення щодо того, хто приїде в Новицю. Найчисленнішу групу учасників новицьких пленерів складають випускники Львівської національної академії мистецтв. Це неоднорідне середовище, адже львівські художники не є однією "школою". Можна навіть сказати, що у Львові протягом останніх років відбулася розгерметизація прийнятого, вслід за теоретиками ≪російського ренесансу≫ першої половини XX століття, способу розуміння ікони. Адже львівські митці вільно черпають з української іконографічної традиції, народного мистецтва Гуцульщини та Покуття, а також мистецтва XX століття. Більш пуристичним ставленням до ікони відрізняються польські та білоруські автори.

 

Завдяки участі в підготовці наступних пленерів мінської майстерні Ikonique, утвореної Віктором Довнаром, нам вдалося перетнути історичні кордони давньої Речі Посполитої, тобто Польщі, Білорусі, Литви й України, і підключити до нашого проекту авторів із Грузії та Румунії. Безсумнівною підтримкою для наших пленерів є діяльність львівської галереї Iconart, яка організовує виставки та займається продажом робіт сучасних іконописців. Подібну функцію виконують також залучені до організації наступних майстер-класів історики мистецтва та академічні центри – Майстерня дослідження української ідентичності Варшавського університету або Центр сакральної культури Києво-Могилянської академії. Уже на другому році нашої діяльності ми могли представити виставку за результатами пленеру в Національному музеї у Львові імені Андрія Шептицького. Співпраця з цим осередком, у якому зберігається унікальна колекція ікон, починаючи від ікон XIII століття, дозволяє помістити творчість сучасних митців в історичний контекст.

 

Щорічна присутність новицьких ікон у стінах Національного музею у Львові, якою ми зобов’язані прихильному ставленню кураторів музею (деякі з них також є художниками), усвідомлює потенціал церковного мистецтва.

 

У новицьких пленерах вже взяли участь більше 140 художників, які належать до різних церков. Їх об’єднує переконання, що ікона – це не лише спільна спадщина, але також форма, яка надалі зберігає свою актуальність. Майстер-клас триває два тижні, ритм життя під час пленеру відміряють ранішні та вечірні молитви, спільні трапези. Це час праці й розмов – як з іншими митцями, так і з духівниками, а також досвід відкритої спільноти, збудованої на євангельському посланні. З роками дедалі ширилося коло осіб, які брали участь у нашому проекті, до нас приєдналися історики та критики мистецтва, архітектори.

 

Створені під час пленеру ікони щороку відправляються у багатомісячну подорож – ми представляємо виставки за результатами пленеру в Польщі, Україні, Білорусі. Збірні виставки ікон, написаних за роки у Новиці, ми представили вже в Міську, Варшаві, Києві, Тбілісі, Бєльсько-Бялій, Любліні. Ми підготували та видали 9 каталогів за результатами пленерів (накладом 1000 примірників щороку) і 3 каталоги, підготовлені у зв’язку з організацією збірних виставок, упродовж існування пленерів було знято 2 документальні стрічки: "Ближче до неба" (Bliżej nieba, 2013) і "Новицькі притчі" (Nowickie przypowieści, 2015). За дев’ять років на пленерах було написано більше 300 ікон. Багато з них зараз у храмах. Щороку ми відбираємо кілька робіт, які поповнюють нашу колекцію, та експонуємо їх в місті Криниця-Здруй.