Імміграція в кольорі: австралійські митці з України в Чикаґо

27 березня  в Українському інституті модерного мистецтва відбулося відкриття виставки робіт шести художників з Австралії. Ця виставка відкрила вікно у невідомий досі світ українського мистецтва вихідців з України які оселилися в Австралії до і після Другої світової війни.

 

Вперше їх роботи представлені у США у вигляді колекції.  Це експонати для новаторської виставки з приватної колекції відомих українських колекціонерів сучасного мистецтва, робота над яким тривала протягом останніх семи років. Михайло Кміть, Максиміліян Фюрінґ, Станіслав (Сташа) Галперн, Владислав Дуткевич, Людвіґ Дуткевич та Тімоті Мессак – імена, які здобули славу у мистецькому світі Австралії та на міжнародному рівні.  Усі вони пережили жахи Другої світової війни, але все ж, завдяки нездоланному духу, привезли в Австралію своє почуття краси, культури та власного стилю.  Вони мають польське, єврейське та українське коріння, але сформувалися у лоні української культури і вплинули на австралійське мистецтво своєю індивідуальною технікою та самобутністю.

 

Робота Максиміліяна Фюрінґа (Maximilian Feuerring The Artist’s Studio, c. 1955 – 60, Oil)

 

До масштабної міграції європейських художників після Другої світової війни мистецьке довкілля в Австралії було замкнене і стримане. Роберт Гюз, відомий мистецтвознавець і корінний австралієць, зазначив, що сіднейські художники продовжували писати картини у дуже приглушених тонах, що вирізнялися «елегантним поєднанням коричневого і сірого». Художники-іммігранти, натомість, запропонували нові методи мистецького сприйняття і розвитку, і, можливо, саме так  активізували мистецький клімат Австралії.

 

Роботи Михайла Кмітя, розміщені на виставці у Чикаго, демонструють його зацікавленість насиченими кольорами і багатогранними обробками поверхні, акцентом на кольорі, площинності, формах і варіаціях у перспективі. Його роботи отримали визнання художнього співтовариства Австралії. Сташа  Галперн зосередився на експресивному потенціалі властивостей фарби, створюючи на поверхні картини, щоб передати задум глядачам.

 

Михайло Кміть. «Паралелограми» (1956, олія, полотно)

 

Компоненти конструкції, які дозволяє собі формалізм, привертають увагу до того, як брати Дуткевичі використовують форми, кольори та взаємодію простору, часто акцентуючись саме на формі. Максиміліян Фюрінґ цікавився кольором як засобом вираження, іноді спотворюючи форми до крайнощів – аби у своїх ранніх роботах досягти драматичного ефекту.

 

Творчість цього покоління іноземних художників в Австралії стала приводом для дискусії і допомогла австралійським митцям значно розширити свій арсенал художніх засобів. Хоча перехід до нової культури і способу життя був важким, ці нові іммігранти з України зробили значний  внесок у художнє мистецтво Австралії. Формалізм, абстракція, і духовність – це ті ділянки, де найбільше помітні зміни як результат пошуку нових шляхів художників.

 

Михайло Кміть. «Кубістська фігура» (1955, олія, полотно)

 

Авторами каталогу виставки є доктор Адріанна Кочман і Станіслав Ґрездо.  Адріанна Кочман– доктор філософії, мистецтвознавець, куратор і письменник, яка публікує та викладає історію мистецтва протягом двадцяти років. Сьогодні викладає в Інституті головного чикаґського Музею мистецтва та пише книгу про історію полікультурних музеїв Чикаго. Станіслав Ґрездо – художник і куратор Українського інституту модерного мистецтва в Чикаго.

 

У церемонії відкриття виставки взяли участь в. о. Генерального консула Австралії в Чикаго Вікторія Вокер, генеральний консул України в Чикаго Андрій Праведник, представники низки інших консульств у Чикаго, а також багато представників культурних установ української та інших громад.

 

Станіслав «Сташа» Галперн. «Морський пейзаж» (1957)

 

Прем'єр-міністр Австралії Тоні Аббот  надіслав вітальний лист, у якому, зокрема, йдеться: «Мистецтво – це спосіб вираження культури та індивідуальності; воно може розвивати нас, дивувати нас і навіть кидати нам виклик... Роботи на картинах нагадують нам про внесок цих художників, який вони здійснили на процвітаючій післявоєнній арт-сцені Австралії... Торік я вітав президента Петра Порошенка в Австралії. Це була можливість поглибити зв'язки між нашими країнами, а для Австралії – підтвердити свою підтримку Україні на фоні постійних загроз її територіальній цілісності».

 

Глядачі виставки австралійських митців з України в Українському інституті модерного мистецтва

 

Український інститут модерного мистецтва (УІММ - UIMA) був заснований в Чикаґо у 1971 році для просування та підтримки визнаних українських художників, що займаються сучасним мистецтвом.  Це був єдиний центр сучаного мистецтва українських митців, в часи, коли радянська влада забороняла експонувати такі твори в Україні.  Від тих часів UIMA зберігає і популяризує сучасне мистецтво як вираження спільного українського та американського досвіду через виставки, концерти, читання, лекції та фільми, які слугують культурним потребам громади і суспільства та зміцнюють розуміння української культури у світі.

 

Про автора

 

Марта Фаріон – член Ради Українського інституту модерного мистецтва в Чикаго, Президент Києво-Могилянської фундації Америки.

 

Марта Фаріон