Лариса Венедіктова (TanzLaboratorium): «Танець звільняє від обов’язків перед суспільством»
Минулого четверга у Vozdvizhenka Arts House відбулося відкриття проекту «Art(out)ist» творчої групи TanzLaboratorium. Учасниками групи є Лариса Венедіктова, Ольга Комісар та Олександр Лебедєв. У теперішньому складі перформативне об’єднання існує протягом 10 років. У проекті «Art(out)ist» зібрані окремі роботи ТанцЛабораторіуму за останні роки. Спеціально для ART UKRAINE Лариса Венедіктова розповіла про виникнення групи і висвітлила деякі наріжні поняття виставки «Art(out)ist» та творчості групи загалом.
Розкажіть про ідею створення мистецької групи.
Вона була створена майже 16 років тому. Ми хотіли робити щось із сучасним танцем в Україні. Тобто, ми розуміли, що сучасному танцю не вистачає власне сучасності – у сенсі руху, думки про тіло.
Чи були подібні групи 16 років тому?
Груп не було і не було танцівників. Не було нічого, насправді. Лише якісь окремі спроби викладання.
Тут і далі – фото автора з відкриття виставки
Викладання сучасного танцю?
Викладання або експерименти. Це були окремі спроби, але ніхто нічого не показував на широкий загал, не виставлявся.
У групі троє учасників?
Ці троє учасників постали як група 10 років тому. До того у ній були інші люди.
В описі сказано, що проект має «емансипаторний потенціал». Що саме емансипує танець?
Я думаю, що танець емансипує політику як таку. Танець є політичним як таким. Він звільняє тебе, звільняє від соціального. І звільняє від обов’язку бути саме таким, яким прийнято бути саме в цьому суспільстві.
Тобто, танець є певною заявою, протиставленням суспільному?
Я не думаю, що він оголошує протест суспільству чи протиставляється суспільному. Це більше вихід за межі протиставлення індивідууму і суспільства.
Як проект пов’язаний із антропологією?
Насправді вислів про те, що TanzLaboratorium займається антропологією, придумали не ми. Про це нам сказали люди ззовні, яким ми довіряємо. І це нормально – а чому б і ні? Антропологія як наука має шанс відійти від антропоцентризму.
Art(out)ist – це заперечення моралі, протиставлення моралі і естетики. Наскільки радикальне це заперечення?
Мораль радикально заперечується як суспільне явище. Мораль не може бути суспільною, мораль може бути лише індивідуальною. Як «нравственный закон внутри нас».
Ця індивідуальна мораль пов’язана з індивідуальною естетикою?
Так. Зі смаком, наприклад, і зі стилем. Кожна людина може мати стиль, який може не відповідати якимось очікуванням.
Тобто, проголошення індивідуальної моралі – ідея не лише конкретно цього проекту, а творчості ТанцЛабораторіуму загалом?
Так, загалом.
До якого напряму ви себе відносите? Чи можна назвати вас постмодерністами?
Ні. Я думаю, нашу творчість скоріше можна віднести до академічної культури.
Що для вас танець? Дослідження чи засіб комунікації? Можливо, щось інше?
Танець – це особиста практика. Суто індивідуальна.
Але ж ви працюєте в групі.
Група можлива лише тоді, коли її учасники мають індивідуальні практики.
Чи пов’язаний цей проект із попередніми?
Я б не сказала. У форматі виставки ми працюємо вперше. Раніше були перформанси, вистави, інтервенції в публічний простір. Це все окремі речі, які хтось включав у виставки чи кудись ще, у якісь свої проекти. Як цілісний проект це попередньо не демонструвалося.
Ви спеціально готували відеофрагменти для цієї експозиції?
Це відео з попередніх проектів, стосовно яких ми подумали, що вони адекватно виглядатимуть саме тут і саме в цей момент.
Чи відображається у проекті конфлікт між індивідуальним і соціальним?
Я не думаю, що є конфлікт між індивідуальним і соціальним. Думаю, що соціальне може тільки витворюватися з індивідуального. Його не існує як такого.
А індивідуальне без соціального може існувати?
Може.
Чи намагаєтеся ви (у тому числі – і цим проектом) якось звільнити індивідуальне від соціального?
Ні, я не думаю, що це можливо.
Яким чином гра як культурний феномен пов’язана із проектом Art(out)ist?
Для нас гра відіграє функцію профанації сакрального.
Тобто, знову ж таки, це пов’язано із мораллю та індивідуальною естетикою?
Якщо гра залишається весь час тільки під цим впливом сакрального чи впливом соціального (тому, що це майже те ж саме), тоді гра не відбувається, її немає. Ми намагаємося робити гру такою, щоб вона профанувала. Це профанація сакрального, профанація ритуалу.
Відео – це для вас просто засіб?
Це медіум, який може існувати окремо від light performance, тому що light performance – це не завжди можливо. Все залежить від обставин.
Експозиція триватиме до 8 травня.
***
Аніта Ковалевська – фотограф-початківець, яка любить мистецтво. Автор ART UKRAINE.