Навіщо сучасному мистецтву PR?
Обмежені фінансові можливості вітчизняних галерей вчать організаторів економити на всьому, але є речі, від яких безпосередньо залежить успіх виставки. Наприклад, її інформаційна підтримка. Про те, як правильно забезпечити мистецькому проекту pr, далі.
Партнери PR-агентства Lavska Story — Вероніка Лавська і Дмитро Мельник — поділилися досвідом, розповівши про можливості сучасних комунікацій в просування мистецтва.
Дмитро Мельник та Вероніка Лавська
Фото: L'Officiel Ukraine
PR і сучасне мистецтво
PR у мистецтві, так само як і в інших сферах, — це система побудови каналів інформації. За допомогою ЗМІ або соціальних мереж, залежить від цільової аудиторії виставки або проекту, його привабливості, характеру робіт і ступеня популярності художника. Не варто нехтувати часовими рамками і анонсувати виставку за 2 дні. Для підготовки медіа-матеріалів і детального опрацювання основних акцентів і підбору медіа-майданчиків потрібен більший період — не менше 1-2 місяців. Важливо створити модель дій для досягнення заздалегідь визначених результатів, що значно полегшить робочий процес, допоможе розставити акценти. Зв'язки з громадськістю — це і комунікація всередині того чи іншого колективу галереї, фонду, інституції. І тут важливо врахувати, що без інформаційного просування в наш активний час подія ризикує загубитися, знівелювавши докладені зусилля, позбавивши, скажімо, галерею можливих продажів. Цінність PR — в його масштабному підході, саме від нього буде залежати успіх бренду в комерційній та публічної діяльності.
Які завдання можна вирішити за допомогою PR в арт-просторі? Сформувати імідж, створити або донести цінність, привернути увагу громадськості і закликати до дій. Все це співвідносно як з конкретним автором, куратором, галереєю, так і виставкою в цілому.
Як залучити медіапартнерів і чи потрібні вони взагалі
ЗМІ — це один з робочих інструментів донесення цінності проекту. Не єдиний, але дуже важливий. Особливо якщо у вас немає бюджету на рекламу — афіші в сітілайтах, банери в місті, рекламні ролики на ТБ. Медіапартнерство − це не просто розміщення анонсу. Тут потрібно знайти золоту середину — дати редакторам цікавий контент, цінний саме для їхніх передплатників і заручитися системною підтримкою у вигляді виходів інтерв'ю, публікацій, анонсів та ін. Якщо ви правильно оберете ЗМІ (критерії: їхня цільова аудиторія = ваша ЦА, популярність, охоплення), тоді ваша аудиторія буде отримувати потрібну інформацію, здатну привернути її увагу і сформувати потрібну думку про ваш проект.
Варто відзначити, що медіапартнерів може бути багато і цінність співпраці з ними залежить аж ніяк не в кількості, а в якості розробленого інформаційного матеріалу, контенту. І на ньому, його креативній складовій, потрібно наполягати. Краще взяти кілька партнерів з абсолютно різних сфер, наприклад — арт-ЗМІ, суспільно-політичні, бізнес, сайти новин. Такий підхід обґрунтований тим, що мистецтвом цікавляться не тільки люди, що цілеспрямовано читають пресу про культуру, а й ті, кого цікавить, скажімо, інвестиційний бізнес. Відповідно і подача інформації повинна бути різною. До того ж, кому з інформаційних партнерів сподобається, якщо ви будете виходити на їх аудиторію одним і тим же словом?
Чому ЗМІ не хочуть писати про вашу виставку
Потрібно пам'ятати, що преса нікому нічого не винна і якщо ви вважаєте, що у вас найцінніший матеріал, будьте готові, що для редакторів та журналістів він такий же, як і десятки інших. По той бік імейлів сидять люди освічені і, те, стільки інформації вони обробляють, не моніторить ніхто. PR і журналісти — це командна робота. Їм потрібен контент, вам — розміщення. Опрацюйте кілька сюжетних ліній, розставте акценти, наповніть матеріали фактами, цифрами і цитатами. Не бійтеся використовувати так звані «смажені факти». Нехай кожен журналіст чи редактор відчує, що ви не просто хочете використати його ресурс, а пропонуєте довгострокову перспективу.
Прес-релізи — це окрема історія. Аналітика каже, що немає нічого гіршого, ніж примарний шанс потрапити в друк з першого разу. Не скупіться на хороших копірайтерів. Хороша мова, епітети, добірний фактаж і тренди — все це повинно відображати елітарність культури, яку ви продаєте. Тобто, якщо ви розміщуєте матеріали в політичних, бізнес орієнтованих ЗМІ, їм буде цікава вартість робіт, можливість інвестування в них. Якщо в глянці чи на сайтах про культуру, потрібний ексклюзивний контент, можливо, на більш вузьку тему.
4 «немає» які забезпечать провал виставці
«Немає актуальності». При роботі зі ЗМІ бійтеся почути цей вердикт. Якщо ваш підхід до роботи з пресою нагадує англійську ввічливість, вважайте, що ви наполовину програли. Завжди є ймовірність того, що ви запропонуєте журналістові не ту тему або акцент. Якщо ви не отримаєте його живу реакцію і зацікавленість, ви навряд чи зможете заручитися підтримкою журналіста або редактора.
«Нема відвідуваності». Виставка, що її про анонсували, але не розповіли про неї цільової аудиторії, навряд чи зможе похвалитися великою кількістю відвідувань. Що може забезпечити приплив відвідувачів і преси? Історія. Створіть її захоплюючою, такою, що торкається гостросоціальних тем.
«Нема інформації». Соціальна апатія суспільства стійка до прямолінійного повідомлення. Говорити про майбутню виставку, не маючи інформаційного підґрунтя — ще один провальний крок. Крім прес-релізу аудиторія повинна мати можливість отримати додаткові матеріали: історії, біографії, сайти авторів та інше. Хвиля повідомлень повинна поступово доносити актуальність, цінність, сенсаційність і заклик до дії.
«Нема цінності». Репутація виставки, її образ у свідомості людей — це ключовий елемент, який забезпечить високий попит на роботи або навіть на послуги галереїкуратора. Розповідаючи про роботи, потрібно пам'ятати, що тому, хто презентує їх, слід заздалегідь опрацювати і свій персональним іміджем.
Як PR-агентство створює цінність заходу
Агентство, на відміну від окремого менеджера, має не тільки зв'язки, багатий досвід, а й може одночасно виконати дуже широкий спектр завдань. Тут кожен займається своєю справою. Робота з пресою, smm, пряма реклама, технічні підрядники (відео-продакшн, дизайнери, хостес та ін.), адміністративний менеджмент, фандрайзинг — кожен з цих напрямків, в ідеалі, курує окремий фахівець.
Варто зазначити, що презентація робіт художників, гала-вечір з колекціонерами та інвесторами, дилерська конференція — самі по собі ці івенти не мають значення для представників ЗМІ, якщо не зробити їх учасниками, частиною цього великого проекту. Тут, щоб не стати м'ясом для акул, команді доведеться максимально включитися як в планування, так і в тактичні дії.
Фахівці агентства створюють легенди, пишуть цікаві історії та закладають в них ключові меседжі, які й привертають різну аудиторію на захід. Нелегко завжди тримати інтерес публіки на високому рівні, активності можуть мати плаваючий характер, але обов'язково на постійній основі, що в підсумку зробить вашу галерею відвідуваною і успішною.