Очима Заходу. «Тунельний зір» Микити Кравцова

7 квітня в Музеї історії Києва відкрилася персональна виставка Микити Кравцова «Тунельний зір», організована Фондом культурних ініціатив ArtHuss. Журналіст ART UKRAINE Роксана Рублевська розповідає про те, чим цікавий новий проект і як його сприймати.


Прихильники таланту Микити Кравцова зможуть насолодитися майже сотнею нових творів, написаних автором за останні місяці. Хоча художник вже декілька років живе в Європі, його проекти завжди мали інтернаціональне значення, привертаючи увагу своєю відвертістю і незалежністю від жодної «офіційної» інституції.

 

Із серії "Абсурд" 

 

Зараз експозиція представлена графікою, проте вже за тиждень Кравцов обіцяє доповнити її живописними полотнами, які власноруч привезе з Франції.

 

«Ми спробуємо зробити поступове нарощування робіт у виставковій залі, розкриваючи обрану тему більш повно завдяки урізноманітненню технік. Сподіваюся, ці пошуки не нашкодять цілісності сприйняття. Художнику не можна боятися експериментувати, навіть якщо результат неможливо передбачити», – коментує автор.

 

Із серії "Кінетична графіка"

 

Складність графічного малюнку, зробленого кульковою ручкою, полягає у неможливості щось виправити чи видалити. Якщо недоліки живопису легко корегуються, ховаючись під шаром фарби, то графіка знаходиться перед глядачем у «спідній білизні». Проте Кравцов – один з небагатьох художників, роботи якого завжди демонструють технічну досконалість, що особливо помітно у «Тунельному зорі» та ілюстраціях до «Кримінального кодексу України», виданого «Основами» в минулому році. Автор свідомо відмовляється від звичних матеріалів і використовує підручні засоби, звичайні канцтовари. Свій вибір митець аргументує тим, що такі малюнки позбавлені зайвого пафосу і якнайкраще відображають спробу відвертого діалогу.

 

Із серії "Тунельни зір"

 

Щодо ідеї проекту, то Кравцов пропонує подивитися на соціальну-політичну ситуацію в Україні очима збентеженої Європи. Аби показати, як саме сприймають на Заході події останніх років, автор використовує візуальний оксиморон, що стає головним стилістичним прийомом проекту. Парадоксальні поєднання, сповнені протиріч і тривожного очікування, мають на меті проілюструвати внутрішню боротьбу правих і лівих сил, які замість згоди, доходять у своєму протистоянні до божевілля. Тим часом зовнішній ворог тільки укріплює позиції. Цікава ознака «Тунельного зору» − змішування карикатурних елементів з життєвими об’єктами та явищами, що в сумі народжують зрозумілі метафори. Оскільки логічного зв’язку між малюнками немає, вони співвідносяться між собою на композиційно-емоційному рівні.

 

Із серії "Кінетична графіка"

 

У новому проекті художник фактично звертається до філософської карикатури. Про це говорить його критичне ставлення до оточуючої дійсності, дотепність у висловлюваннях та вміння стежити, фіксуючи те, що інші навіть не помічають. Сама природа мислення Кравцова тяжіє до символічної виразності, до особливого типу міфотворчості, мета якого − компенсувати відсутність сенсу і відобразити внутрішні переживання людей, які зобов’язані дивитися на театр абсурду, не маючи змоги піднятися на сцену чи переписати лібрето. Трагічність долі цілої нації, що обумовлена амбіціями окремих особистостей піднестися на п’єдестал, –  саме той нерв, який пронизує всю експозицію.        

 

Із серії "Абсурд" 

Із серії "Абсурд" 

 

Із серії "Тунельни зір"