Олекса Манн: "Тоталітаризм не виносить вільної думки і свободи висловлювання"

Образотворче мистецтво не є собою, якщо можна викласти його словами. І не варто ілюструвати те, що народжується вербальним. Однак з художником Олексою Манном варто поговорити - після занурення в темне мовчання його нового "Чорного періоду".

 

Мене, давню прихильницю творчості Олекси Манна, зацікавили, крім усього іншого, кілька важливих речей. По-перше, художник почав свій новий період, і перші роботи в новій манері мені пощастило побачити у фінальній виставці Міжнародного симпозіуму сучасного мистецтва Biruchiy. По-друге, Манн, відомий в тому числі як засновник і учасник Мистецького Барбакану, завжди відрізнявся виходом за межі власного мистецького життя, за межі цехових стосунків. Таким чином, його коментарі до поточного існування – їдкі, саркастичні, проникливі, гіркі і дотепні – насправді щось на зразок літопису. Такі собі замітки на полях життя, маргіналії, які, можливо, більше скажуть нащадкам про сучасність, ніж офіційна історична наука. Тому хотілося обговорити з художником ряд тем, що стосуються не лише його мистецтва, але й нашого життя.

Тому що – що?

"Люди живуть у світі, створеному художником".

Олекса Манн, Кінотеатр, 80х110, полотно, акрил

Усі зображення зі сторінки художника на facebook

 

- Візьмімо бика за роги і відразу почнімо з призначення мистецтва. Чому я з цього починаю? Тому що ми постійно зіштовхуємося з бажанням громадськості поставити мистецтво на якусь полицю – витягти реальну користь або з процесу мистецтва, або з результату. Так у чому призначення мистецтва, по-вашому, і чи є воно взагалі?

- Зараз візьмем бика за роги, щоб не розмінюватися по дрібницях.

 

Призначення мистецтва це пошук свободи. Фактично це сакральні, шаманські практики, які відкривають тобі нові обрії свободи. Це створення окремого досконало пропрацьованого світу, який може ввести тебе в повний транс, і ти можеш отримати момент ілюмінації. Це також інструмент дослідження навколишнього світу, від соціальних і антропологічних питань до екзистенційних. Це одночасно інструмент зміни навколишнього світу через відкриття нових сенсів і передбачення майбутнього. Це дуже небезпечна практика і треба це усвідомлювати.

Олекса Манн


Люди часто не розуміють, що вони живуть у світі, створеному художниками. Від світоглядних концепцій, які вони сповідують, образів, якими вони надихаються, культивують, або ненавидять, до середовища, у якому вони існують, цілком до тарілки й виделки, з якої і якою вони їдять. Візуальне мистецтво народилося як перша сакральна практика. Потім народилися музика і слово. На відміну від, наприклад, ще одного виду мистецтва кінематографу, яке спершу було призначене для розваги публіки, балагану. А користь, яка з цього може бути, – дуже різноманітна. Від інноваційних технологій до отримання у власне використання речі, яка тебе змінить назавжди.

 

-  Хочу процитувати концепцію проекту: «Чорний період» – це самообмеження, для відкриття в собі нових ресурсів. У деяких практиках, коли себе в чомусь обмежуєш, то маєш можливість вийти на новий рівень». Ви мали на увазі новий рівень пластичної майстерності? Особистий новий рівень усвідомленості? Йдеться про стилістичні вправи або про філософські студії?

-  Це все іде для мене в комплексі. І нова пластика і усвідомлення себе по-новому. Усе це частина автобіографії. Я собі повністю перебудував оптику. Поставив над собою такий експеримент. Вирішив подивитися на себе по-новому і відповідно на навколишній світ. Для цього я був змушений забрати багато пластичних засобів, які використовував до цього. Хоча там збереглися теми, над якими я працював і раніше. Це була робота з простором і новими медіа, де все зв'язано в чітку систему і ти потрапляєш у тривимірний світ, і ще й в аудіовізуальний.

Олекса Манн, Вид 1 / Вид 2, Диптих, 100 х 200 см, полотно, акрил, будівельне сміття.

 

- Свого часу ми з вами обговорювали представників так званого «дегенеративного мистецтва». Цікаво, що пропаганда нацистської Німеччини занесла у свою «чорну книгу» навіть тих, хто щиро вірив у нацизм і навіть був членом партії націонал-соціалістів. Цікавий аспект відносин влади і художників - тоталітарна держава, очевидно, прагне центральної симетрії і ненавидить вільний малюнок. Це так?

- Мене завжди цікавили люди, які влаштовували всі ці обмеження. Необхідно просто елементарно поцікавитися роботами улюбленого художника Гітлера і президента державної палати образотворчих мистецтв Альфеда Циглера, який під керівництвом Гебельса керував цькуванням художників, заборонами на професію і безпосередньо влаштовував виставку "дегенеративного мистецтва". Це слащавий, зализаний кітч, який навіть академізму не стосується. От, будь ласка, представник скреп, традиційних цінностей і один із головних організаторів репресій. Цей вахтьор репресував, заборонив працювати і дихати десяткам великих художників свого часу, які складали і складають те, що власне й називається мистецтвом. І також фізично знищив тисячі робіт, які вже зараз не повернеш. Тоталітаризм не виносить вільної думки і свободи висловлювання. Тому що це система уніфікації цінностей, спрямована на пригнічення особистості. Саме художники і створюють альтернативні цінності, які ламають уніфікацію, і працюють з ними. Через це тоталітарна система і розпадається, адже пропагандистський чи військовий удар по ній, це все наслідок.

Олекса Манн, Мікрорайон-1, 50х60 см, полотно, акрил


- Можливо, я помиляюся, але «Чорний період» мені нагадує якесь життя після смерті, як ніби «Орфей спускається до Пекла». Чи так це, і чи відображає це ваші сьогоднішні настрої?

- Що сказати, я цікавлюся інтерпретаціями і емоціями, які виникають у глядача від моїх ідей. От, наприклад, на останню виставку прийшли знайомі кінопродюсер і літератор. Кінопродюсер, зайшовши в зал, сказав з абсолютно щирим захопленням: "**ать, це ж Тарковський, схрещений з Бунюелем!", на що літератор авторитетно заперечив йому: "Ні, це Кафка!". Які я можу зробити висновки з цього? "Окрім профдеформації і їх системи координат? Причому, вони в такий засіб виразили захоплення, переклали їх своєю мовою, використали асоціацію і порівняння зі своїми авторитетами? Така ж сама історія з Орфеєм. Я, принаймні, про це не думаю в такому контексті. Але хай буде, бо хто там знає, що буде після смерті? Може, ми потрапимо в "Чорний період". І, можливо, це буде не найгірше, що може трапитися.

Олекса Манн, Третій паркан, 40х60 см, полотно, акрил

 

- Олексо, я, як і багато інших, жадібно, можна сказати, читаю вашу стрічку FB, ваш коментар до сучасності. У вас безліч шанувальників ми цінуємо всю цю іронію, цей чорний гумор, спостережливість і уяву. Виходить, це щось на зразок щоденника?

- Це, швидше, сучасний засіб комунікації. Щоденник це особисті речі, які ти нікому не показуєш. Тут усе відбувається в публічному просторі і за цим слідкують тисячі невидимих очей. Часто я вимушений дуже фільтрувати деякі речі. Але ти можеш донести свої ідеї до більш широкого загалу, якщо маєш таке на меті. Недарма ж останні революції починалися з Фейсбуку. От і революція в мистецтві, нові течії і тренди, нові люди з новими ідеями теж прийшли через нього. Ти бачиш більш чітко, хто є хто, хто як мислить і як це доносить. Хоча для мене це зараз більше розвага, яка вже набридла. Я Фейсбук використовую для антропологічних дослідів, а також щоб розуміти, з ким маю справу, з ким її мати чи не мати, хто мені цікавий, куди рухається суспільство і чого від цього чекати.

Олекса Манн, Водосток, 30х40 см, полотно акрил

 

- Стосунки з читачем-глядачем. Наскільки важливою є для вас думка глядачів? Ви розраховуєте на якусь відповідь у тій чи іншій формі?

- Звісно, що це інтерактив. І комунікація з глядачем для мене важлива. Я живу в доволі закритому ком'юніті, де багатьом людям не треба пояснювати що до чого, навіщо це зроблено і що воно означає. Всі і так все розуміють, адже самі займаються паралельними речами. Коли виходиш на більш широку аудиторію потрапляєш на реакції часто не передбачувані. Від повного розуміння і підтримки того, що ти робиш, до відвертої агресії, разом із неадекватністю і біганиною за тобою з сокирою, щоб встромити її тобі в спину. Як фігурально висловлюючись, так і в прямому, цілком практичному сенсі. Тут буде все: прихильники, колекціонери, інтерпретатори ідей, шизофреніки з натуральним сталкерством, люди, які тебе відверто ненавидять, друзі і вороги. І ти маєш бути до цих реакцій готовим. Я не можу очікувати якогось шаблону в реакціях. Пройшов певний час, перш ніж я звик до того, що речі, які я роблю, не закладаючи певного посилу, можуть викликати несподівану реакцію, аж до агресії.

Бо люди є дуже різні.