Принт як твір мистецтва: цінність, розвиток, техніка
Разом з проектом Artlook.ua пропонуємо ближче познайомитися зі світом принтів, щоб дізнатися про їхню мистецьку цінність і, можливо, надихнутися на створення власних шедеврів.
Принт посідає досить помітне місце в сучасному культурному середовищі, і традиції у нього теж дуже сильні. «Друкарський період» є в біографії багатьох відомих художників, коли змінювалася лише техніка, адже вона залежала від часу і місця: гравюра, шовкографія, цифровий друк. Друкованій графіці присвячені окремі музеї, фестивалі, в Європі і США є галереї, які спеціалізуються тільки на принтах. На західному арт-ринку принти знаходяться поряд з іншими творами мистецтва, з успіхом продаючись на торгах найбільш престижних аукціонів. Дуже поширені принт-центри і принт-клуби, які є як технічною, так і освітньою базою.
Отже, на заході принт – колекційне мистецтво, яке стало дуже популярним завдяки своїй доступності і тому, що дозволило безлічі талановитих художників знайти свою аудиторію. У нашій країні культура принтів тільки проходить стадію становлення. Цікаву колекцію авторських принтів від вітчизняних художників зараз можна знайти в проекті artlook.ua – їхні роботи доступні у вигляді принтів на одязі та аксесуарах.
Чому принт має мистецьку цінність
Створення художнього принта – це не бездумне штампування ідентичних копій. Це творчий процес, його супроводжують всі складнощі, які притаманні процесу створення, скажімо, живопису, результат – повноцінна авторська художня робота. Створення якісної серіографії (шовкографії) може зайняти кілька місяців, а тираж завжди невеликий, на кожній копії є номер і підпис художника. Тож, принт – повноцінне втілення художнього самовираження, яке представляє цілком об’єктивну цінність для колекціонерів та поціновувачів мистецтва.
Принты в музее Рериха
У чому особливість принта для сприйняття?
Твір мистецтва потрібно відчути, його слід бачити наживо, а не у вигляді картинки, наприклад, на моніторі. У цьому сенсі принту пощастило – він є не просто зображенням на площині, а об’єктом об’ємним і помітним, можна побачити перекриття шарів фарби, відчути її структуру.
Принт за своєю суттю досить демократичний, але в той же час може мати різні втілення. Багатьох приваблює саме ця гнучкість: і культурний контекст, і самоідентифікація, і можливості для експериментів зі стилем. Вони знаходять своє місце не лише в колекціонуванні, а й у оформленні інтер’єрів та у світі моди.
Коллекция принтованной одежды JC Castelbajac, основой для создания которой послужили картины Пабло Пикассо, 1982
Коллекция Naeem Khan, стилизованная в образе Фриды Кало, 2016-17
Як принт з’явився у мистецтві
Можна сказати, що принти з’явилися ще в Давньому Єгипті, коли тканини стали прикрашати малюнками, виконаними за допомогою пензликів. Якщо говорити про найближче минуле, то сплеск інтересу до принтів припадає на період винаходу офорта і гравюри.
Однак серйозно розглядати розвиток принтів в культурному контексті потрібно з XX століття, коли з’явилася шовкографія (серіографія) – друк за допомогою трафарету з найтонших шовкових ниток. Це дало нові можливості передачі відтінків і фактур. Що цікаво, ця техніка досі не вичерпали себе. Саме поява шовкографії (30-і роки XX століття) поклала початок культурі колекціонування принтів: це стало престижним і модним хобі, яке охопило вищий світ Європи. У 1960-ті роки популярні художники вдосконалили техніку шовкографії, розклавши кольори на великий спектр відтінків.
Фотография Стива МакКуина» – один из лотов аукциона винтажного принта Терри О’Нила
Техніка друку принта методом серіографії
Коли малюнок готовий, художник робить пластини, готує частини екрану, які будуть служити трафаретом. Потім виділяє всі ділянки, які не повинні бути надрукованими. Над цими зонами розташовують папір або інший носій. Через незакриті ділянки екрану на носій продавлюється фарба, причому кожен відтінок відібраний і вивірений. Художник підбирає відтінки відбитків для кожної ділянки, і кожен конкретний відтінок друкують тільки там. Щоразу принт потрібно “прокатити” через прес вручну – один прокат на один відтінок. Після прокату дошку відчищають, а потім покривають фарбою наступного відтінку. Після того як наклад надруковано, відбувається відбраковування: обов’язково знайдуться принти, якість яких художник визнає незадовільною. Ось чому на створення серії шевкографічних принтів нерідко йде близько півроку, а то й рік.
За якими критеріями визначають цінність принта
1. Участь автора. Залучений він до виготовлення матриці друку або надав тільки зображення.
2. Підписи і номери примірників серії. Оскільки в майбутньому не можна буде точно повторити той самий малюнок і кольоровість, чим менше примірників надруковано, тим вище ціна кожного.
3. Тип підпису художника: чи був він відтворений на шовкографії або нанесений після. Другий варіант може знизити ціну принта у кілька десятків разів.
Оригінальні принти займають зараз близько 70% світового ринку мистецтва (оцінки трохи варіюються). Серіографії збирають відомі актори, музиканти, спортсмени, члени королівської родини Великобританії; колекціями принтів збагачують свої фонди музеї. На тлі загальної демократизації художнього ринку відбувається залучення великої кількості людей у цей культурний контекст, який поступово стає глобальним трендом в світовому мистецтві.