Satellite Fairs як невід’ємна частина Art Basel Week

Для всіх, хто любить та слідкує за мистецтвом, літо 2018 року офіційно починається з 14 червня. Саме у цей день відбувається публічне відкриття Art Basel – одного з наймасштабніших ярмарків мистецтв на світовій арені, який газета The New York Times охрестила «олімпіадою світу мистецтва». Проте, є ті, кому пощастило потрапити на прев’ю події 12 та 13 червня, яке проходить для VIP гостей. Організатори Art Basel дають колекціонерам аж два дні, щоб ті змогли відібрати для себе вподобані роботи.

 

293 галереї з Європи, Азії, Африки, Північної та Латинської Америки ретельно відібрані кураторами ярмарку, на 27 500 квадратних метрах виставкового простору Messeplatz демонстрували зріз актуального мистецтва.

 

Свою репутацію Art Basel здобув завдяки високій якості та різноманітності робіт художників з усього світу. Цьогорічне шоу за шість днів виставки відвідало близько 95 000 відвідувачів. Власники провідних галерей, митці, директори музеїв та приватні колекціонери збираються під одним дахом, обмінюються контактами, купують та продають мистецтво і просто насолоджуються тим, що відбувається.

 

Окрім основної події Art Basel, паралельно проходять ярмарки-сателіти, такі як LISTE, VOLTA, Photo Basel, Design Miami/Basel та SCOPE Basel, про які ми поговоримо нижче.

 

Найпрестижнішим сателітом паралельної програми Art Basel є LISTE, до участі у якому цього року було відібрано 79 галерей з 32 країн світу. З моменту створення ярмарку минуло вже 22 роки – мало який захід може проіснувати стільки часу, не втрачаючи своїх позицій. Відвідування LISTE є «необхідним» для найпрестижніших приватних та інституціональних колекціонерів, кураторів та усіх, хто любить сучасне мистецтво.

 

Локація ярмарку LISTE. Пивоварня “Werkraum Warteck”


Історія LISTE розпочалася у 1995 році в місті Базель, де група молодих галеристів організувала мистецький фестиваль на території старого заводу пивоваріння «Werkraum Warteck». Через кілька років подією зацікавився приватний банк «E. Gutzwiller & Cie», з яким засновники LISTE підписали партнерську угоду. Таким чином, колишні «аутсайдери», такі як Пітер Кільхман (Peter Kilchmann) та Єва Презенхубер (Eva Presenhuber) з Цюриха, стали  справжніми гігантами сучасної арт-індустрії.  

 

Цей ярмарок проходить вже 23-й рік поспіль під час Art Basel Week у Базелі. Його фокус зосереджений на тому, щоб представити якомога більше молодих та ще маловідомих художників, виводити маловідомі галереї за межі власних країн, розширювати їхні кордони впливу. Пітер Блауер, директор ярмарку, дуже радий, що 16 із 79-ти галерей з’явилися на ярмарку вперше. Серед них такі як: Maria Bernheim (Цюріх, Швейцарія), Bodega (Нью-Йорк, США), Commonwealth & Council (Лос-Анжелес, США), El Apartamento (Гавана, Куба), Noah Klink (Берлін, Німеччина), Sultana (Париж, Франція) та інші.

 

Galerie Maria Bernheim дебютувала з сольною презентацією швейцарського художника Деніса Саварі (Denis Savary).

 

Galerie Maria Bernheim, інсталляція Denis Savary. Фото: власність Galerie Maria Bernheim


Ще одна сольна презентація художника Ема Руні (Em Rooney) була представлена галереєю Bodega. Він фокусує увагу глядача на мінливому характері носіїв інформації: бібліотеках документальних архівів та книгах, котрі в сучасному суспільстві переведено у цифровий формат.

 

Віденська галерея Ermes-Ermes представила художниць Джину Фоллі (Gina Folly) і Блету Джахай (Bleta Jahaj) у діалозі. Фоллі досліджує вплив культурних та соціальних змін на буденну реальність, тоді як Джахай фокусується на мові живопису.

 

Також було приємно бачити серед інших учасників LISTE чотири галереї, що організували перформанси на своїх стендах. В галереї Jenny’s з Лос-Анджелесу гурт The Rebel презентував нову серію пісень, на які їх надихнув художник Ден Мітчел (Dan Mitchell).

 

Галерея Maisterravalbuena (Мадрид/Лісабон) продемонструвала перформативну роботу Даніеля Джейкобі (Daniel Jacoby), а Union Pacific (Лондон) представила публіці моделі одягу з унісекс колекції Урара Цучія (Urara Tsuchiya), що були показані на чотирьох моделях.

 

Також вразив перформанс Нори Турато (Nora Turato) на стенді LambdaLambdaLambda. Вона зачитала текст, в якому описала точні спостереження за повсякденним життям.

 

The Sunday Painter gallery (London), Kate Newby, “Let the other thing in”, LISTE. Фото: Voloshyn Gallery


Ще один сателіт програми Art Basel Week – VOLTA, де цього року брали участь дві галереї з України – Voloshyn Gallery та Mironova Gallery. Voloshyn Gallery на Art Basel Week не вперше, адже у 2016 та 2017 роках галерея брала участь у SCOPE Basel, а також встигла зарекомендувати себе у мистецьких програмах Нью-Йорку та Маямі.

 

11 червня відбулося VIP-прев’ю VOLTA 14, де перші відвідувачі могли побачити роботи таких відомих українських мисткинь, як: Жанна Кадирова, Марія Сулименко і Анастасія Подерв’янська, що їх на арт-шоу представила  Voloshyn Gallery.

 

Експозиція Voloshyn Gallery на VOLTA Basel. Фото: Voloshyn Gallery


Цього року в програмі VOLTA брали участь 75 галерей. Окрім тематичних презентацій, можна було побачити 20 виставкових стендів з соло-проектами і 20 – з дуетами.

 

«VOLTA розпочала свій шлях 14 років тому на Volta-Platz в Базелі, що знаходиться одразу за поворотом від цьогорічного місця проведення. Вже багато років VOLTA не припиняє свого розвитку. Це виражається у постійному кураторському відборі нового контенту ярмарку та локацій для його проведення. Рухаючись уперед, ми прагнемо створювати галереям найкращі умови для роботи, а також залишаємо місце для досліджень та відкриттів», – зазначає Аманда Коулсон (Amanda Coulson), співзасновниця та художній керівник VOLTA.

 

Завдяки динамічним презентаціям високого рівня, увазі до сольних шоу у таких містах, як Базель та Нью-Йорк, заснована у 2005 році в Базелі, VOLTA стала одним з найважливіших міжнародних ярмарків мистецтва у світі.

 

VOLTA 14 Art Basel Week. Фото: Voloshyn Gallery


Половина галерей цього року демонструє сольні проекти виконавців і «діалоги» між двома художниками. Серед авторів двадцяти персональних проектів присутні такі зірки, як: Йорма Пуранен (Jorma Puranen), представлений галереєю Galerie Anhava (Гельсінки, Фінляндія) – один з новаторів концептуальної фотографії, знаменитий авангардист Гельсінської школи; Малала Андравідразана (Malala Andralavidrazana), представлена галереєю Alessandro Casciaro Art Gallery (Больцано, Італія) – паризька художниця з Мадагаскару, яка в своїх роботах відтворює доколоніальні карти та зосереждується на питанні інтернаціональної єдності; Жако ван Шальквік (Jaco van Schalkwyk), представлений галереєю Barnard Gallery (Кейптаун, Південно-Африканська Республіка) – художник, який презентує «Немору». Це інсталяція, стіни якої покриті зображеннями лісу, що символізують собою Рай і загрозу надмірної індустріалізації водночас.

 

Barnard Gallery, Jaco Van Shalkwyk, “Nemora”, Volta 14 Basel. Фото: власність Barnard Gallery

 

Ще один соло-проект продемонструвала галерея The Hole (Нью-Йорк), представником якої став Джонатан Чаплін (Jonathan Chapline). Для своєї першої презентації на VOLTA 14 молодий американський художник перетворив простір боксу в “Flatland” з 2D та 3D-гібридів. Картини на панелях здавалися «висіченими», а стиль цифрової візуалізації, розроблений за допомогою програм 3D-рендерінгу – створював атмосферу абсурдності. «Витягуючи» предмети з картин у простір боксу, Чаплін немов занурив глядача у віртуальний 3D вимір, де кожен міг стати частиною віртуальної експозиції.

 

The Hole Gallery, Jonathan Chapline, VOLTA 14 Art Basel. Фото: Voloshyn Gallery


Зіркові стенди серед дуетів на VOLTA представляли: галерея AD (Афіни, Греція) за участі Мануеля Окампо (Manuel Ocampo), який був одним з представників Філіппін на 57-й Венеційській бієнале і Міхаеля Мілуновича (Mihael Milunovic), учасника масштабної сольної виставки в Національному Музеї Сучасного Мистецтва в його рідній Сербії; інтерфейс цифрових і фізичних реалій, представлений галереєю SCAG (Відень, Австрія) за участі Крістіан Пещек (Christiane Peschek) і Джуліан Палац (Julian Palacz); а також роботи художників різних поколінь Моріукі Кувабара (Moriyuki Kuwabara) і Йосіукі Уо (Yoshiyuki Ooe), представлені галереєю Tezukayama Gallery (Осака, Японія).

 

Tezukayama Gallery , Saori Miyake, “ The missing shade”. Фото: Voloshyn Gallery


Інша частина учасників VOLTA презентує велику кількість дуетів та діалогів кількох художників, ми вирішили розповісти вам про найяскравіші серед них.

 

Дивовижне поєднання картин, кераміки, скульптури і рисунків у груповому показі під назвою "Tables, Pots & Plants A song for Matisse" – любовні листи до натюрморту від галереї V1 (Копенгаген, Данія) за участі колаборації художників таких, як Раян Шнайдер (Ryan Schneider), Емма Кольман (Emma Kohlmann), Роуз Екен(Rose Eken), Баррі МакГі (Barry McGee) та інші.

 

V1 Gallery, "Tables, Pots & Plants A song for Matisse". Фото: Voloshyn Gallery

 

Не можемо оминути увагою і стенд Voloshyn Gallery. Серед трьох, представлених галереєю художниць, Марія Сулименко з проектом «Скляний світ людей і речей...», що являє собою серію акварельних робіт, пронизаних атмосферою екзистенційного абсурду та іронії. Також були продемонстровані «Неявні форми» Жанни Кадирової, у цьому циклі художниця надає фізичної форми таким невловимим явищам, як випромінення світлових хвиль, або ж тіні, що відкидають предмети, виливаючи їх із цементу. Ще одна мисткиня, яку представляла Voloshyn Gallery у Базелі, – Анастасія Подерв’янська. Її текстильна робота  «Light my Fire» із серії «Country-Horror» поєднує у собі космополітичний урбанізм та фольклорні мотиви.

 

Voloshyn Gallery, Марія Сулименко, “Скляний світ людей та речей…” Фото: Voloshyn Gallery

 

SCOPE Basel – ще один ярмарок з паралельної програми Art Basel цього року святкував свою 12-ту річницю проведення у місті Базелі. Останнім часом найбільшу увагу сателіт приділяє таким жанрам, як Street Art і New Contemporary та починає співпрацювати з Berlin’s acclaimed URBAN NATION Museum for Urban Contemporary Art. Ярмарок відібрав у цьому році понад 70 галерей з усього світу, які спеціалізуються здебільшого на актуальному, сучасному і вуличному мистецтві.

 

З першого ж року появи на тижні мистецтв у Базелі в 2006-му році, SCOPE зарекомендував себе в якості першовідкривача молодих та ще маловідомих художників і галерей. Заснований 18 років тому художником з Нижнього Іст-Сайду Алексісом Хабсманом (Alexis Hubshman), ярмарок розпочинав свої покази в залах готелів, включаючи в програму не тільки образотворче мистецтво, а й покази мод, кінопокази тощо.

 

M77 Gallery, інсталляція Agostino Iacurci. Фото: власність M77 Gallery


Photo Basel – молодий ярмарок, заснований у 2015 році Свеном Ейзенхутом, проходить під час Art Basel Week вже вчетверте. Це єдиний ярмарок, що присвячений самій лише фотографії. Він демонструє різноманіття фотографічних практик від архівних фото до сучасних і концептуальних. Ярмарок постійно залучає до участі нові галереї. Наприклад, цього року в події брали участь 35 галерей з 13 країн світу.

 

Також ярмарок відкрив новий розділ своєї програми – Master Cabinet Pivotal Moments. Це окрема виставка виняткових старовинних гравюр, які ілюструють визначні історичні та культурні події.

 

Design Miami/Basel, що святкував у Базелі свою тринадцяту річницю – останній сателіт, про який ми з вами поговоримо. У ярмарку взяли участь 47 галерей з 13 країн світу. «В той час, як темпи нашого життя зростають, від безперервного потоку новин до оновлень в соціальних мережах, настав момент для того, щоб зупинитись й оцінити якості хорошого дизайну. Звернути увагу на те, як функціональність, краса та матеріальність речей впливають на взаємодію людей одне з одним та зі світом в цілому», говорить Родман Примак (Rodman Primack), креативний директор Design Miami/Basel.

 

 

Експозиція боксу Swarovski на Design Miami. Фото: Voloshyn Gallery


Цього року Design Miami представив п’ять дебютантів: Caterina Tognon (Венеція, Італія) із творами художників та дизайнерів, що працюють у напрямку contemporary art та створюють об’єкти зі скла; Galerie Mitterrand (Париж, Франція), котра вже протягом двадцяти п’яти років знайомить публіку з видатними скульптурами різного формату; Galerie Regis Mathieu з Парижу, якою були продемонстровані антикварні люстри, створені в період від 1890 до 1930 років; галерея Future Perfect (Лос-Анджелес, Нью-Йорк і Сан-Франциско) представила виняткові роботи видатних сучасних дизайнерів; п’ятим дебютантом стала галерея Side Gallery (Барселона, Іспанія), в якій особливу увагу приділяють латиноамериканському історичному дизайну, іспанському дизайну минулого століття і рідкісним архітектурним проектам.

 

Ескпозиція Future Perfect  на ярмарку Design Miami/Basel, фото зі сторінки галереї на Artsy


Дизайнерський ярмарок завжди наповнений великою кількістю цікавих об’єктів, багато з яких створені за участі не тільки дизайнерів, але й сучасних художників, включає унікальні і рідкісні роботи, які варіюються від численних колекційних меблів до предметів інтер’єру, у яких немає аналогів.

 

Розвиток та розповсюдження мистецьких ярмарків відіграє велику роль у формуванні міжнародного іміджу галерей, а найважливіше залученню нових відвідувачів та покупців. Згідно даних Art Basel and UBS report 2018 продажі на ярмарках досягли близько $ 15,5 млрд. у 2017 році, що на 17% більше, ніж у 2016 році, а витрати галерей на участь у ярмарках зросли на 15% до $ 4,6 млрд. Щодо продажів, то галереї продали на ярмарках 46% від всіх своїх продажів в 2017 році – це на 5% більше ніж 2016 року. Кількість ярмарків мистецтва зросла більш ніж удвічі протягом десяти років до 2017 року.

 

Якщо подивитися на географію ярмарків то по кількості проведення заходів Нью Йорк посідає перше місце, на другому Маямі, на третьому Лондон, четверте місце ділять Базель і Париж.

 

Ринок мистецтва зараз обертається навколо перенасиченого календаря виставок, ярмарків мистецтва, аукціонів та пов'язаних з ними подій. Незважаючи на посилене використання цифрового і онлайн зв'язку, фізичний показ творів мистецтва на виставках, будь-то в галереї, інституції чи art fair,  залишається ключовим каналом, через який більшість творів мистецтва стають відомими.

 

Завдяки участі у ярмарках, галеристи підвищують рейтинги своїх галерей, мають змогу продавати твори мистецтва клієнтам з різних частин світу, знаходити нові ринки та заводити корисні знайомства.

 

Тиждень мистецтв у Базелі пройшов, а вражень вистачить ще надовго. Тільки-но скінчився ярмарок 2018-го року, як вже почалася підготовка до Art Basel 2019. Кажуть, що мистецтво у сучасному світі зникає, але кожного разу, буваючи в Базелі, ми переконуємося у зворотньому.