СТЕФАН ЗАГМАЙСТЕР: «Не копіюйте, навіть якщо про це ніхто не дізнається»

25 березня Kyiv Academy of Media Arts  разом із мережею кінотеатрів «Планета Кіно» провели прем’єрні покази дебютного фільму суперзірки графічного дизайну Стефана Загмайстера «The Happy Film». Перший візит Загмайстера в Україну став важливою подією для креативної індустрії країни і викликав справжній інтерес у професійної аудиторії. В рамках лекції, що відбулася в Kyiv Academy of Media Arts, Роксана Рублевська поспілкувалася з дизайнером про створення документальної стрічки, пошук ідей та шлях еволюції графічного дизайну в майбутньому.

 

 Стефан Загмайстер — один із найуспішніших графічних дизайнерів сучасності. Його роботи надихають майстрів з усього світу, відрізняючись сміливою відвертістю та провокативним змістом. У різний час його клієнтами ставали найвідоміші музичні гурти: The Rolling Stones, Jay-Z, Talking Heads, David Byrne, Brian Eno, а серед постійних замовників − канал HBO та Музей Гуггенхайма.

 

Кадр із фільму «The Happy Film»

 

Про створення стрічки "The Happy Film":

 

Ідея  проекту "The Happy Film" прийшла, коли я з друзями знаходився на Балі. Тоді я і не здогадувався, які труднощі виникнуть в процесі її реалізації. Почнемо з того, що я ніколи не знімав фільми і не міг знати режисерських хитрощів, а їх виявилося чимало. Безперечно, в дизайні теж існують різні типи технік, світові і кольорові ефекти, і хоча візуальна частина важлива в обох цих індустріях, в кіно її замало. Вирішальну роль грає сценарій і робота продюсера. Аби докладніше відповісти на ваше запитання, я наведу приклад. Коли ти розповідаєш хвилинний жарт — це легко, але якщо ти хочеш втримати увагу публіки на годину — це здається надважким завданням. Так, я — лектор і маю досвід роботи з великою аудиторією, проте кіноглядачі стали вибагливими, здивувати їх з кожним роком дедалі складніше. Зробити кіно — це завжди дорожче, ніж ти плануєш. У графічному дизайні все інакше. Якщо ти маєш 5 тисяч доларів на створення постеру, це вважається гарним бюджетом, на який можна дозволити собі експериментувати. "The Happy Film" коштував нам 800 тисяч і ці гроші ми вкладали, ризикуючи їх не повернути.

 

Стефан Загмайстер презентує «The Happy Film» у Києві

Фото: КАМА

 

На те, щоб прописати структуру своїх виступів, я витрачаю максимум декілька годин. На створення сценарію для документальної стрічки  пішло 3 місяці і це коштувало понад 30 тисяч доларів. Одна з суттєвих відмінностей кіно від дизайну — колективна праця, отже, ти не можеш ухвалити рішення самостійно. Я мав радитися з цілою командою людей, аби результат задовольнив нас усіх. Якщо ти знімаєш фільм виключно для себе, то не сумніваєшся у правильності своїх дій. Я ж хочу бути відвертим із собою, а це означає, що мені необхідно бути чесним щодо інших, вислуховуючи їхні професійні зауваження.

 

Про еволюцію графічного дизайну в майбутньому:

 

На жаль, в мене немає кришталевої кулі провидця, але я скажу одну важливу річ. Інструменти, ресурси і програми, якими володіють графічні дизайнери, — у всіх однакові. Проте, знаючи про цей набір трафаретів, ти маєш володіти дещо більшим, інакшим мисленням. Зараз усі креативні індустрії відчувають на собі приємний тиск глобалізації: ти не можеш відрізнити роботу з України чи Фінляндії від американської і австрійської. Я вважаю, що в майбутньому дизайн буде практичнішим і змістовнішим, що дозволить витрачати менше часу на пошук форми.

 

Показ «The Happy Film» у Києві

Фото: КАМА

 

Про пошук ідеальної ідеї для комерційних проектів:

 

Я навмисне працюю тільки з тими компаніями, продукція яких мені щиро подобається, тому впевнений, що наші клієнти роблять свою роботу краще за інших. Перш ніж пропонувати якусь ідею, ми багато розмовляємо із замовником про те, як і для чого він створює свої речі, як продає і поширює. Ми спілкуємося з його аудиторією, аби дізнатися, що саме її приваблює в цьому бренді. Дуже легко вивчити потреби і інтереси покупців, коли аудиторія невелика і вкрай важко, якщо ти розумієш, що тримаєш в руках найпопулярніші речі у світі.

 

Про власні секрети успіху:

 

Перший і основний секрет успіху — багато і продуктивно працювати. Я не знаю гарних спеціалістів, які б були ледачими чи пасивними. Якщо ти дизайнер, то не повинен жити тільки у світі дизайну, а інакше швидко вичерпаєш себе. Ти маєш цікавитися всім, що існує: природою, математикою, побутом. Іноді можна дивитися, як хтось миє посуд і зрозуміти, що саме відчуття реального життя найбільш плідне для творчості. Дизайнер, що наслідує роботи інших, перестає бути батьком для свого проекту, стаючи тимчасовим вихователем «чужої дитини». Моя порада починаючим спеціалістам: не копіюйте, навіть якщо про це ніхто не дізнається! Створюйте своє, виходьте на вулицю, подорожуйте, колекціонуйте враження!

 

 Про свої найкращі проекти:

 

На сьогодні моїми найуспішнішими проектами є оформлення книжок і стрічка «The Happy Film". Дизайн — це дуже виразна і могутня художня мова. Якщо ти володієш нею, потрібно робити щось не тільки заради грошей. Я нічого не маю проти комерційних проектів, але це не єдиний шанс залишити після себе слід у світі.

 

Кадр із фільму «The Happy Film»

Кадр із фільму «The Happy Film»

                                   

 Про методи ефективної роботи:

              

Коли ти починаєш роботу, то маєш бути чесним зі своїм клієнтом. Якщо тобі неприємно з ним спілкуватися, краще відмовитися від проекту, зберігши свій час і нерви. Коли ми займаємося просуванням бренду, нам необхідно зрозуміти причину «нового віяння». Можливо, це новий керівник, оновлення програми, локації чи продукції. Аудиторія не може усвідомити, наскільки гарним є твій бренд поки не побачить підкреслену нами відмінність його від більшості.

 

Один з моїх методів роботи описаний філософом Едвардом де Боно. Замість того, щоб думати про предмет, дизайн якого мені необхідно вигадати, через призму вже існуючих предметів, я маю концентруватися на власних почуттях і враженнях від нього. Тоді в основі буде твоє уявлення і дизайн предмету стане унікальним.

 

Про тренди в американському графічному дизайні:

 

Ми живемо у час, коли глядач звик бути залученим до процесу за рахунок новітніх технологій. Зараз дизайнери миттєво бачать ефект і можуть зрозуміти, чи справляє їх робота достатнє враження на аудиторію. 15 років тому ніхто не використовував анімацію, а зараз безліч студій схибили на ній. Мені здається, що статична робота може бути цікавішою за рухому. Сам технічний прийом анімації — не є гарантом успіху, адже тепер всім зрозуміло, як саме він працює. Дизайнери залишають олівці і це не найкраща новина.

 

Стефан Загмайстер на презентації «The Happy Film» у Києві

Фото: КАМА

 

Про інструменти графічного дизайнера:

              

Інструментів — безліч, але більшість дизайнерів користуються тільки найпростішими. До речі, це не завжди погано, особливо, якщо хоч кількома з них ти професійно володієш. Наприклад, всі вміють працювати з Adobe Photoshop, але в одній і тій же програмі можна зробити зовсім різні проекти.

 

Про різницю між дизайном і зображальним мистецтвом:

              

Все дуже просто: дизайн — це робота, мистецтво — ні. Як би ми не хотіли від цього позбавитися, але в основі дизайну лежить функціональність. Звісно, окрім цього головним завданням дизайну є демонстрація унікальності і вишуканості предмету, яким ти користуєшся. Якщо в дивані чи стільці ти бачиш тільки те, на чому можна сидіти — це поганий дизайн. Обираючи посуд, меблі чи що завгодно, ми хочемо знати про нього все. Людина влаштована так, що вона не бажає жити просто в коробці з бетонних блоків, їй властивий пошук краси і спроба адаптувати її до повсякденного життя. Мистецтво взагалі позбавлене будь-якої функціональності. Тобі може здатися, що це не має сенсу, але справжня краса і витонченість — не можуть бути непотрібними. Неможливо існувати у виключно функціональному світі. З кожним роком кількість відвідувачів музеїв Нью-Йорку невпинно зростає. Що вони шукають? Думаю, навіть не красу. Вони відпочивають від ефективності життя, насолоджуються, поринаючи у власні відчуття.