IN CARNE: Життя як трапеза плоті

Минулого четверга у Малій галереї «Мистецького Арсеналу» відбулося відкриття персонального проекту Олександра Єльцина  IN CARNE (лат. «у плоті»). Художник народився у місті Луганськ, живе і працює у Києві. Олександр є учасником і співзасновником творчої групи «ЙОД», що діє з 2013 року.

 

Проект складається із двох частин. Перша – це відеоколаж: приблизно шістдесят репродукцій картин переважно епохи Відродження. Використані зображення об’єднані спільною тематикою. Друга частина являє собою спробу відтворити класичний голландський натюрморт, елементи якого, за задумом автора, можна було скуштувати тут-таки на відкритті.

 

Тут і далі – фото автора з відкриття виставки

 

За словами Олександра, IN CARNE присвячений «людській плоті і її метаморфозам протягом усього життя». Митець робить спробу переосмислення візуального досвіду тієї епохи. Відеоколаж поділений на чотири тематичні частини. Перша присвячена Іоану Хрестителю, друга – темі Ісуса Христа і розп’яття. Третя частина втілює образ війни. Остання, четверта – еклектичне поєднання  натюрморту, зображення черепа і парадного портрету.

 

Написання більшості картин можна віднести до періоду між XVI-XVIII століттями, хоча є серед них роботи і сучасних художників – наприклад, Демієна Херста (англ. Damien Hirst). Всі представлені репродукції апелюють до однієї теми – онтологічної опозиції «життя-смерть». Розповідаючи про проект, митець пригадує вислів «Memento mori» (лат. «Пам’ятай про смерть») в контексті ванітасу – жанру живопису, що являв собою алегоричний натюрморт і набув поширеня у Нідерландах та Фландрії XVI-XVII століть. Символіка натюрморту у жанрі ванітас була покликана нагадувати людині про минущість земних задоволень, а композиційним центром традиційно виступав череп.

 

 

 

Інсталяція, виконана митцем у вигляді голландського натюрморту, також є алегоричною: їжа, яку можна скуштувати, покликана відсилати відвідувачів до сприйняття процесу життя як «постійної трапези всіх і вся», ніби запрошуючи до цієї трапези долучитися. Художника цікавить те, як людина та її плоть проявляють себе у часі. «Не буває життя без чієїсь смерті»,  – каже Олександр. – «І водночас скуштувати життя на смак – ось єдине, що може людина у швидкоплинності свого буття».

 

Ідея втілення подібного проекту прийшла до Олександра ще десять років тому. Передусім, з точки зору візуального рішення – у вигляді відео. Митець розповідає, що ідею втілення іноді може диктувати сама тематика: «Наприклад, зображення розп’яття – воно певною мірою канонічне, і вже сама ця канонічність відсилає до певного візуального прийому». Однак Олександр зауважує, що робота над цим проектом, як і над будь-яким іншим, містила різні етапи. Будь-який етап має своє джерело: можна починати втілення, виходячи з візуального, можна – з ідеї, а можна – з матеріалу. Остаточне осмислення і завершення збору матеріалу вібулося на межі 2015\16 років, саме у період Хрещення.

 

 

 

Митець вважає, що проект має потенцію подальшого розвитку. «Коли починаєш заглиблюватися у історію, починаєш вивчати тексти. Тобто, досліджуєш не лише живописну площину, а й ідеї того часу, ідеї людства загалом. Чим більше ти вивчаєш інформацію, тим глибшим, насиченішим стає проект. Насправді, заглиблення у історію може бути нескінченним». З одного боку, представлені репродукції передають дух часу, з іншого – зображення у відеоколажі є актуальними і на сьогодні. Тематика невичерпна.

 

IN CARNE виконаний у постмодерному дусі – якщо розглядати посмодернізм як переосмислення минулого досвіду людства. Втім, Олександр вважає, що митець повинен володіти усіма можливими техніками, обираючи конкретний художній прийом у відповідності до творчого задуму.

 

Проект триватиме до 15 квітня.

 

 

 

 

 

***

 

Аніта Ковалевська – фотограф-початківець, яка любить мистецтво. Автор ART UKRAINE.