Нові Медіа і змінена реальність: досвід Reality Shift в рамках Discovery festival
Новітні технології давно вийшли за рамки науки, все більше проникаючи в буденне життя. Пристрої та технічні доробки не тільки стали доступними на ринку споживання, але і органічно вписались в окремий художній напрямок — новий медіа-арт.
Нідерланди давно відомі своєю пристрастю до нових технологій та експериментів, і це знаходить свій широкий прояв у безлічі фестивалів, які набули статусу щорічних, а їх список постійно збільшується.
Однією з нещодавних яскравих подій для Амстердаму стала платформа медіа проектів BEYOND Biennale, що проходила з 17 по 26 вересня. Це перетворило набережну північного берегу столиці в тимчасовий центр останніх досягнень інтерактивного медіа, візуального мистецтва, дизайну, технологій та науки. Двотижнева програма, насичена перфоменсами, спектаклями, інтерактивними інсталяціями, кінопоказами та виставкою Reality Shift в рамках фестивалю Discovery зібрала навколо себе вчених, художників, розробників і діячів з декількох країн світу.
Програма бієналє — це твіст інтерактиву, мистецтва і науки. Ми виділили кілька найефектніших інсталяцій, які привернули до себе багато уваги та безліч бажаючих спробувати нові винаходи в дії.
VIDEODOME/ GARNET HERTZ
Учасник Гарнет Хертц презентував власну систему, що створює сюрреалістичний відеозапис вашого обличчя, так званий Videodome. Він використовує шістнадцять мікро-відеокамер, встановлених всередині прозорого шолому з комутаційною системою відеосигналу, який швидко обертається між камерами. Так як всі камери вказують на обличча, точка зору обертається навколо носа людини. Повністю аналогова система вдосконалення “старої школи опосередкованого відчуття" (Шварцман), що нагадує параноїдальне або нарцисичне спостереження: "панічна панорама обличчя".
FACEREADER EXPERIMENT / PETER LEWINSKI A.O. (UVA, VICAR VISION, NOLDUS)
FaceReader - перший у світі інструмент, здатний автоматично аналізувати міміку. Це дає вам об'єктивну оцінку емоцій людини, засновану на потоці пікселів. Програмне забезпечення використовує передове 3D моделювання особи по більш ніж 500 ключовим точкам. Процес розпізнавання емоцій здійснюється в режимі реального часу. Ви щасливі? Так? Ви впевнені? Комп'ютер може сказати вам правду. Така собі електронна заміна Доктора Лайтмана з Теорії обману (“Lie to me”)
НЕБЕСНА РЕАЛЬНІСТЬ / Сандер Бос (HEAVENLY REALITY / SANDER BOS)
Цей проект досліджує перехід між реальним і віртуальним світом. Учасник вводиться в контакт з різними верствами реальності за допомогою використання Окулус Ріфт (Oculus Rift Headset). Моделюючи містичний вимір і введення віртуальної реальності в ритуальний контекст, створюється процес ініціації. В цьому змішаному досвіді людина переступає поріг реальності в нескінченне царство мерехтливого світла і енергії.
І, звичайно, Палаюча стіна Аарона Шервуда та Майка Аллісона (FIREWALL / AARON SHERWOOD & MIKE ALLISON (USA)
Інтерактивна медіа-інсталяція дозволяє створювати візуалізацію музики у вигляді спалахів. Торкаючись і розтягуючи гнучкий дисплей, ви отримуєте зображення і звук як реакцію на ваші дотики.
E.E.G. KISS/ KAREN LANCEL & HERMEN MAAT
Чи можна поцілуватися онлайн? Технології Теле-присутності розширили наші тіла за межі біологічних кордонів в часі і просторі, але вони унеможливлюють дотики. Як нові інструменти існують для того, щоб слідом за слухом та зором розширити наші відчуття? Лабораторія досліджує, як поцілунок може бути переведений на рівень даних. Чи можна виміряти поцілунок і що відчувають ті, що цілуються? Чи можемо ми передати поцілунок і близькість онлайн? Чи можемо ми зберегти приватність наших поцілунків в базах даних, які будуть використовуватися іншими? Шляхом живих експериментів вимірюються мозкові хвилі, відвідувачі фестивалю сприяли своєю участю відкритому дослідженню з розробки ритуалу цифрового поцілунку.
3RD / DUS ARCHITECTS & MONOBANDA (NL)
Голандські художники створили проект — гру з реальністю. Вони спроектували відтворення стану відчуження, яке дозволяє побачити себе зі сторони. Споглядання себе як іншої особи реалізоване завдяки великому багатогранному шолому-масці, яка створює безпрецедентний образ себе і світу навколо вас. Особа в шоломі спостерігає за своїми переміщеннями в просторі завдяки екрану, який розташовано всередині шолому. Цей екран під’єднано до камери, що знімає глядача в реальному часі.
ALGAE OPERA (INSTALLATION) / MICHAEL BURTON & MICHIKO NITTA (UK)
Майкл Бьортон та Мічіко Нітта створили оперу водоростей. Це опера, що не схожа на жодну оперу в світі і символізує симбіоз між людиною та організмами рослин. Спеціальна техніка співу і великий об’єм легень створює гіркі або солодкі аромати. Так оперна співачка “годує” водорості, які циркулюють у масці завдяки її диханню.
З настанням темряви можна було також спостерігати встановлений на даху будівлі фестивалю SOL DOME / LOOP PH (Великобританія) — світлову скульптуру, яка візуалізує рівень CO2 в повітрі. Інсталяція складається з тканого волокна і легкої матриці світлодіодних ламп на сонячних батареях. Обертання скульптури визначається датчиком вмісту вуглекислого газу. Це дозволяє випробовувати циклічні зміни в якості повітря в публічному просторі. Геометрична конструкція скульптури заснована на хімічних молекулярних зв'язках між атомами вуглецю. Роботи Loop.pH примушують задуматись над тим, яким є майбутнє нової енергії і як це може змінити вигляд сучасного міста.
Подібні заходи стирають будь-які кордони між технічними дисциплінами, художньою креативністю та тестуванням на практиці найновітніших винаходів та розробок. Мистецтво винахідництва, поширення ідей в соціумі та візуалізація досліджень роблять мистецтво практичним, а науку виводять на новий популярний рівень. Експериментальна організація таких подій, можливість всіх і кожного пережити свій власний досвід застосування на собі наукових розробок виштовхують мистецтво із залів музеїв назовні, де до нього можна не лише доторкнутися, але і стати частиною експерименту.