Photo Kyiv. Післяслово

На початку листопада у Києві пройшов перший український ярмарок фотографії Photo Kyiv, поликаний представити фотографію як окрему та самодостатню сферу у вітчизняному мистецтві. ArtUkraine розпитав учасників виставки-ярмарку про їхні враження від заходу та від фотографічного процесу в Україні в цілому.

 

Складно пригадати масштабну мистецьку подію в Україні, на якій би фотографія була ключовим об’єктом уваги, споглядання, дослідження, яка б встановила складні механізми зворотнього зв’язку. Фотографія як мистецво скромно стоїть осторонь вітчизняного художнього процесу. Є фотограф та його творчий продукт, що очікує на розпізнання та визнання колекціонерами й глядачами. Істина в тому, що цінність фотографії виробляється не лише творчими зусиллями автора, а й критиками, істориками мистецтва, видавцями, арт-дилерами, власниками галерей, музейними кураторами, покровителями, колекціонерами, глядачами, академіями, журі конкурсів, культурними інституціями, міністерством культури, фондами й комітетами, котрі зможуть впливати на фотографічний ринок, а також пенсіями, преміями, стипендіями, грантами. Щодо міжнародного успіху українських фотографів, то це іхнє особисте досягнення, яке не характеризує загальний стан фотографії в Україні.

 

Олена Візерська. Небезпечні ігри

Усі зображення надано організаторами

 

То чому б не назвати перший фотографічний ярамарок в Україні — Photo Kyiv — фотографічним проривом? Іскрою, з якої можна роздмухати полум’я. До того ж, організатори обіцяють зробити цю подію щорічною. І колись, коли покоління з далекого майбутнього озирнуться, щоб пригадати найперших першопрохідників Photo Kyiv, вони з гордістю дізнаються їхні імена: Віктор Марущенко, Вікторія Сорочинська, Роман П'ятковка, Олександр Глядєлов, Ігор Гайдай, Сергій Мельниченко, Сергій Братков, Арсен Савадов, Михайло Педан, Олена Візерська, Олекcандр Чекменьов, Кирило Головченко, Максим Дондюк, група Шило, Саша Маслов та інші особистості.

 

Чому Ви вирішили взяти участь у фотографічній ярмарці Photo Kyiv?


Роман П'ятковка: Ярмарка — это важный сигнал, показывающий, что в Украине усиливается интерес к фотографии. Такие акции необходимо всемерно поддерживать. Безусловно я заинтересован в развитии рынка арт фотографии.

 

Школа фотографії Віктора Марущенка: Ми вже багато років намагаємось розвивати українську фотографію, тому завжди підтримуємо серйозні ініціативи.

 

Сергій Мельниченко: Это первое мероприятие подобного рода в Украине, чему я очень рад. Это раз. Второе — список участников, которые подтвердили своё участие и плюс доверие к организаторам, которые вложили очень много усилий, чтоб всё состоялось.

 

Саша Маслов: Photo Kyiv — надзвичайно важлива подія для України та платформа для розвитку ринку фотографії. Я приїхав, щоб долучитися, побачити друзів, інших фотографів, відвідати лекторії. 


В’ячеслав Поляков: Просто прийняв запрошення. Було приємно опинитися в такій гарній компанії.

 

Дмитро Богачук

 

Чи виправдав захід Ваші очікування?

 

Віктор Марущенко: Такого масштабного українського проекту, пов’язаного з фотографією, я не пам’ятаю.

 

В’ячеслав Поляков: Я не мав жодних очікувань, адже не був знайомий з організаторами, та й маю скептичне ставлення до великих заходів, особливо в Україні. Фотографічний процес дуже повільний – кожна подія важлива. Але в цілому отримав гарні враження та дуже радий, що такий ярмарок тепер існує.

 

Сергій Мельниченко: На самом деле – да. Это только начало, будет ещё лучше и лучше, я уверен. Конечно, было прекрасное время, проведённое там. Лекции очень сильно разнообразили всё это мероприятие, было интересно слушать и смотреть всех авторов.

 

Роман П'ятковка: Организация была на должном международном уровне и стало ясно, что этот праздник фотографии в дальнейшем привлечет еще большее количество зрителей, художников и коллекционеров. Такая ежегодная ярмарка безусловно послужит отличной мотивацией создания среды для коллекционеров, чтобы они возвращались каждый год, праздновали и приветствовали давнюю приверженность фотографическому искусству.

 

Олександр Чекменьов

Віктор Суворов. Із серії «Ворота Азії: Іртиш Чорний та Білий»

 

Чому потрібно колекціонувати українську фотографію?

 

В’ячеслав Поляков: Купуючи роботу в художника, ви даєте йому можливість замість працювати штукатуром в Польщі, зробити ще одну. В результаті і країна має свою культуру (без намагань довести, що вона наша, а не польська чи російська), і ціна відбитків росте (адже художник працює над своїм ім’ям) та приносить дохід. Всі задоволені. Зараз ціни низькі. Хто буде першим, і послідовним у вкладанні грошей, мав би виграти. Гарні фотографи все одно продаватимуться через інтернет, але цей шлях буде важчим і довшим.

 

Роман П'ятковка: Все больше людей начинают коллекционировать искусство, и фотография начинает занимать в этих коллекциях достойное место. Фотография наряду с живописью стала цениться коллекционерами. Отрадно и то, что появился  новый тип украинского коллекционера — молодой успешный предприниматель, топ-менеджер, айтишник. С другой стороны, нужно помнить слова Карела Чапека: «Для развития искусства, создаваемого ныне здравствующими художниками, необходимо наличие людей, им интересующихся… Покупать непосредственно у художников или во всяком случае при их жизни — это самый простой способ поддерживать изобразительные искусства, чтобы художники могли жить и творить».

 

Потому необходимо усилить просветительскую программу — лекции искусствоведов, круглые столы посвященные арт-менеджменту и т.д.

 

Група «Шило»

 

Сергій Мельниченко: Во-первых, поддержка молодых авторов. Во-вторых, Украинская фотография является очень своеобразной и интересной для Запада, а это значит, что когда-то она будет продаваться за очень хорошие деньги.

 

Віктор Марущенко: Є світовий досвід — фотографія є частиною візуального мистецтва. Якщо ми не будемо колекціонувати, архівувати, видавати роботи фотографів, вони зникнуть. А з ними зникне і наша історія.

 

Як розвивати фотографічну культуру глядача?

 

В’ячеслав Поляков: Якщо будуть цікаві фотографічні заходи, глядач сам прийде. Спершу має бути фотографія. Потім — глядачі, колекціонери. Навпаки не буде. Ми, як спільнота, певно, не продукуємо достатньої цікавості до себе. Тому так, публічні події (Photo Kyiv) — на користь. Головне, щоб вони не були разовими.

 

Віктор Марущенко: Глядач не зобов'язаний відвідувати заходи, це він вирішує сам. Але ті, хто займається фотографією та фотографічним процесом, мають зробити пропозицію.

 

Саша Маслов: Необхідний інституціональний контекст, який би формував та підтримував цінності та смаки. В результаті люди неспроможні назвати й п’яти імен українських фотографів.

 

Сергій Мельниченко: В наше время есть всё, для того, чтоб это каждый мог делать самостоятельно. Есть интернет, есть фестивали, есть выставки и ярамарки. Всё очень просто.

 

Сергій Мельниченко, Шварценеггер мій кумир. 2012

 

Як би Ви описали фотографічний процес в Україні?

 

Галерея 5.6 StoreФотографічний процес в розвинених країнах складний та включає в себе багато складових — освіта, виставкова діяльність, книговидання, існування ринку. Сюди також входить і матеріальна підтримка митців грантами, стипендіями.

 

Сподіваємось, що така практика колись буде і у нас.

 

В’ячеслав Поляков: Фотографічна спільнота в нас дуже розмита. Журналісти, стріт фотографи та концептуальні художники, всі накупу названі фотографами. Можливо, через надто незначну кількість цих людей. PhotoKyiv — місце для зустрічей та знайомств. Ідеально, звичайно, щоб не лише фотографів з фотографами, але й з галеристами і колекціонерами. Якби мої роботи купували достатньо для оренди квартири, я би займався фотографією 5 днів на тиждень, а не один. І це було б незле.

 

Сергій Мельниченко: У нас есть наша картинка, которую интересно смотреть. Photo Kyiv помогает ставить фотографию на один уровень с живописным искусством и так далее. Помогает обратить взгляд на то, что фотография — это не просто клик на кнопку, а большой труд, который должен быть оценен по достоинству, а у нас люди пока ещё к такому, к сожалению, не готовы.  В Украине мы ещё не вышли на тот уровень, чтоб понимать, что фотография — искусство, за которое нужно платить, искусство, которое нужно коллекционировать.

 

Роман П'ятковка: Я надеюсь, что наряду с французской ParisPhoto и американской ярмаркой Международной ассоциации арт-дилеров фотографии (AIPAD), Photo Kyiv, станет международным и органично впишется в тренды мирового арт-рынка.

 

Євгеній Павлов / Володимир Шапошніков. Спільне поле. 1996

Олександр Глядєлов

Міша Педан. М. 1984