У Києві відкрилася виставка українського медіа-арту 90-х

1 березня у київській «Галереї в Домі Майстер Класс» відбулося відкриття виставки «Метода», створеної кураторською групою Відкритого архіву українського медіа-арту (ВАУМА). Це вже третій проект, підготовлений в рамках Кураторської лабораторії — спільної роботи чотирьох незалежних кураторських колективів, організованої на запрошення центру «Дім Майстер Клас» за ініціативи Лізавети Герман і Марії Ланько.

 

Фрагмент нет-арт роботи "City Interactive" від akuvido


До колекції ВАУМА входить net.art (нет-арт) української групи художників akuvido (Ганна Куц та Віктор Довгалюк), створений у 2000-х у Берліні та Роттердамі. Складність його архівування пов’язана зі складністю його матеріальної репрезентації. Окрім того, сайт з роботами художників може зникнути будь-якої миті, щойно його припинять підтримувати: Ганни Куц, творчого двигуна групи, вже 10 років як немає в живих, а Віктор Довгалюк, мешкаючи у Берліні, майже не виходить на контакт. Не менш складними для архівування є відеороботи, створені групою «Таран» (так називалися Куц і Довгалюк у львівський період своєї творчості) у 1990-х. Їх було оцифровано Центром міської історії Центрально-Східної Європи з VHS-касет львівського художника і фактичного співавтора відео групи «Таран» Альфреда Максименка. Проект у жанрі generative art «360 Б’Ю» (1998) передала до ВАУМА співкураторка ІнфоМедіаБанку (програми для медіа-художників у київському ЦСМ Сороса в кін. 1990-х – на поч. 2000-х) Наталя Манжалій, яка безпосередньо опікувалася створенням цієї роботи.

 

Скріншот з відеороти "Призма 6+1" (1997), автори: Альфред Максименко, Ганна Куц, Віктор Довгалюк, Катерина Кіт


Куратори коментують хід роботи над виставкою: «Маючи не надто багато вихідних даних, ми почали кураторське дослідження, яке інколи більше нагадувало детективну історію. Під час робочої зустрічі в рамках Кураторської лабораторії Юрій Кручак розповів про свої студентські роки у Харківському державному художньому училищі, де він перетнувся у 1989 з Ганною Куц. Звернувшись за більш докладною інформацією про akuvido до Альфреда Максименка, в майстерню якого Ганна Куц потрапила вже у Львівській національній академії мистецтв на початку 1990-х, ми зрозуміли, що угруповання «Таран» — це не тільки Куц і Довгалюк, але й майстер Ганни —Максименко».

 

Скріншоти з відео дипломного захисту першої майстерні Альфреда Максименка

 

Фактичного дозволу на зберігання та демонстрацію відео akuvido у ВАУМА немає. Виставка в «Галереї в Домі Майстер Клас» є результатом дослідження їхніх ранніх робіт та педагогічної методи Максименка, який вплинув на akuvido та низку інших львівських медіа-художників. Також це спроба розказати про творче становлення групи, яка свого часу успішно ввійшла у загальноєвропейський контекст розвитку медіа-мистецтва, але сьогодні є малознаною. Слідом за проектом Дата Чіголашвілі і Ніні Палавандішвілі, що триває в галереї-лабораторії з середини січня й частково лишається в експозиції, «Метода» порушує питання складності архівування певних художніх, частіше за все нематеріальних об’єктів, а також архівації артефактів 1990-х років, які здаються діахронічно все ще надто близькими для того, щоб їх досліджувати і музеєфікувати.