Викрадена нацистами картина Ренуара повернулася до законної власниці

Завершивши свою довгу одіссею, 12 вересня у Нью-Йорку викрадена нацистами картина П'єра-Огюста Ренуара була офіційно повернута єдиній живій спадкоємиці єврейського колекціонера, у якого її було відібрано.


На церемонії реституції в Музеї єврейської спадщини в Мангеттені "Дві жінки в саду" (1919) були представлені Сільвії Сулітцер, власниці гастрономічного магазину з невеликого міста неподалік від Марселя і внучці паризького колекціонера Альфреда Вайнбергера. Перед презентацією картини Сулітцер виголосила промову,  підкресливши важливість реституції як форми справедливості.

 

Фото: The Art Newspaper / Elena Goukassian


На заході також був присутній Роберт Моргентау, колишній адвокат округу Мангеттен, який заблокував повернення двох картин Егона Шиле в Австрію з Музею сучасного мистецтва в 1998 році, що стало початком судової справи з повернення викрадених нацистами творів мистецтва, яка тривала більше 10 років. Це призвело до розширення міжнародного співробітництва у сфері претензій щодо творів мистецтва, вкрадених у єврейських сімей під час Другої світової війни. Моргентау говорив про важливість співпраці у вирішенні таких випадків.


Картина, створена в останній рік життя Ренуара, є вихрем широких мазків, що зображують розмиті фігури двох жінок, які сидять в траві біля чогось, схожого на велике дерево. Вайнбергер придбав цю роботу в 1925 році для свєї великої колекції творів мистецтва. Коли нацисти окупували Париж, Вайнбергер був змушений втікати зі своєю сім'єю і залишив свою колекцію в банківському сховищі у Парижі на зберігання. У 1941 році, коли сім'я сховалася в невеликому альпійському місті Екс-ле-Бен (Вайнбергер був партизанським борцем за французький опір), нацисти налетіли на банківське сховище сім'ї, забравши "Дві жінки в саду" і багато інших робіт.


Після закінчення війни Вайнбергер вирішив відновити свою колекцію, звернувшись як до французьких, так і до німецьких представників влади. Йому вдалося знайти деякі твори, втім, робота Ренуара залишалася втраченою.


«Ніхто не розповідав мені про картину, — сказала Сулітцер в інтерв'ю. — Ми ніколи не говорили про війну вдома. Це було табу». Коли батьки Сулітцера розлучилися, вона і її мати переїхали до дідуся з бабунею, і хоча вона знала, що її сім'я глибоко цінує мистецтво, її дід ніколи не згадував ні одну зі зниклих картин. Проте, коли Жак Ширак, тодішній президент Франції, створив в 1999 році Комісію з виплат компенсацій громадянам, постраждалим від конфіскацій, Сулітцер подала запит на ім'я свого діда на випадок, якщо що-небудь з'явиться.


Кілька років тому Сулітцер отримала дзвінок від німецької юридичної фірми, яка пропонувала допомогти їй відстежити деякі з вкрадених творів її сім'ї. Вона погодилася. Фірма виявила, що у 2013 році «Дві жінки в саду» були виставлені на аукціон Christie's в Нью-Йорку і зв'язалися з аукціонним домом, який зняв його з блоку і попросив ФБР про допомогу.


Сулітцер каже, що уряд США запросив її на церемонію реституції в музеї, і, коли вона сказала, що не може дозволити собі квиток на літак, запропонував їй оплатити подорож. Це її перша поїздка в Нью-Йорк. 

 

Ще чотири роботи Ренуара та один Делакруа з колекції діда Сулітцер залишаються загубленими.


Вона сказала, що була в захваті, вперше побачивши Ренуара свого діда, але «для мене це все насправді не про картину. Це про справедливість». Вона сказала, що хоче показати своїй покійній «улюбленій сім'ї, де б вона не була», що справедливість може перемогти.


Проте, вона не планує залишити «Дві жінки в саду». Картина відправляється на продаж в Christie's 12 листопада. «Я не можу собі цього дозволити», — каже Сулітцер, хоча зауважує, що «дуже хотіла б її зберегти».

 

Джерело: The Art Newspaper