Європа очима Азії — у новому проекті Британського Музею

Британський Музей відкриває нову виставку «Що таке Європа? Погляд з Азії». Ця виставка спрямована на дослідження сприйняття Європи через специфічні об’єкти та теми з Японії, Китаю та Південної Азії. Погляд із боку Азії передбачає арт-об’єкти, які демонструють зв'язки між Європою та Азією з XVIII до XX ст. Кожна з 13 робіт на виставці має унікальну історію й свідчить, що ці зв’язки були набагато специфічнішими, ніж прийнято вважати.

 

Зображення: artdaily.com

 

Західна традиція мистецтва була перейнята багатьма художниками та графіками з Азії: наприклад, техніка травлення вивчалася в Японії за друкованими європейськими посібниками. Ця виставка, зокрема, демонструє вплив Європейського мистецтва через роботу німецької експресіоністки Кете Колльвіц: картина зображає двох чоловіків, які тягнуть плуг – це повторює графічний сюжет картини Китайського художника Лі Хуа. Малюнки Колльвіц потрапили до Китаю через роботу літератора Лу Ксуня. Лише 50 копій цих рідкісних збірок було опубліковано, і в колекції Британського Музею є одна копія.

 

Інші твори позначають особливіше сприйняття Європейських стилів комунікації, ідей та повсякденних практик, характерних для тих чи інших регіонів. Порцелянові статуетки Ґуаньїнь з дитиною виготовлялися в Буддійських осередках Китаю та Японії протягом століть. Між XVIII та XIX ст. такі порцелянові статуетки трансформувалися в зрозумілі та привабливі для європейців постаті: Ґуаньїнь перетворилася на Мадонну з немовлям. Це пов'язано, перш за все, із тим, що християнство було заборонене в Японії (із 1587 до 1859), і «підпільні» християни молилися скульптуркам Ґуаньїнь.

 

На цій виставці будуть представлені й роботи, які демонструють образи й страх, породжені Європейськими політичними та релігійними вторгеннями. Декілька робіт Азійської популярної культури просто висміюють європейських правителів – наприклад, манга 1943 р. зображає Вінстона Черчіля. Раніші графічні роботи художника Kobayashi Kiyochika висміювали російську армію під час Російсько-Японської війни 1904–1905 рр., описуючи солдатів як «безвольних човнів». Японська перемога в битві Тсусіми була першою вагомою перемогою Азії над Європою. Цей тріумф стимулював національні рухи по всій Азії, особливо там, де колоністи досі тримали під контролем великі регіони.

 

У центрі експозиції – яскраві Нікобарські дошки Nicobar hentakoi, які вважаються оберегами королів. У 1756 році Нікобарські острови були колонізовані Датцями, які згодом продали їх Британії. Після того, як Індія здобула незалежність від Британії у 1947, острови стали союзницькою територією Індії. Дошки проливають світло на специфіку Європейської торгівлі та шовінізм, що виражається в частковому запозиченні європейської системи засобів виразності в мистецтві, а також елементів символіки.

 

Транснаціональний акцент цієї виставки відсилає до розмаїтості світових традицій, підкреслюючи те, що сьогодні на Європу дивляться під різними кутами й з різних точок зору. Також багато уваги звертатимуть на відгуки глядачів. Коли вони заходитимуть до музею, їм буде запропоновано відповісти на таке питання: «Що Європа значить для вас?». Обрані відповіді на різни мовах щотижня будуть проектуватися на стіни виставкового простору.

 

Джерело: artdaily.com