«Гра в реальність»: що подивитися у візуальній програмі «Гогольфесту’15»

Несподіваний і метушливий переїзд «Гогольфест’15» на ВДНГ мав би залишити відбиток на програмі проекту. Втім, його цьогорічна візуальна частина із найменуванням «Гра в реальність» тримається молодцем і обіцяє багато цікавого. Про «фонтани зі сміття», «перформанс-лекції» та фотолабораторії ми розпитали в куратора «візуалки» – Дар’ї Кольцової.

 

Даша Кольцова: «ГОГОЛЬFEST – пространство, в котором генерируются новые ценности и создаются новые кадры»

 

Ідея


«Гра в реальність» продемонструє різноманітні призми, крізь які людина дивиться на світ. Із ідеєю цьогорічного фестивалю, – «Мистецтво війни, любові, миру», – ця назва має набагато більше спільного, ніж це здається на перший погляд.

 

«Із очевидними речами працювати нецікаво. Було б надто просто робити одну виставку на військову тематику, одну – на пацифістську і ще одну – про любов», – переконана Дар’я Кольцова. – «Художники відчувають тему набагато глибше. І не лише вони. Якщо прочитати трактат Сунь Цзи, на основі якого було створено театральний перформанс, з якого починається фестиваль – стає зрозуміло, що це розмова не напряму».

 

Афіша з офіційного сайту фестивалю

 

Місця


Найголовнішими майданчиками цьогорічної візуальної програми «Гогольфесту» стануть 21-й та 13-й павільйони виставкового центру. За словами Дар’ї Кольцової, тутешні роботи відображатимуть гру на контрасті цих локацій. «21 павільйон кінця 50-х зберігає пам’ять про ампірні настрої епохи – великі зали, світлі приміщення, ліплення. 13-й збудували на 10 років пізніше. Це був павільйон вугільної промисловості – більш функціональний, жорсткий, мінімалістичний. Реконструйована 50-метрова вугільна шахта в ньому – ідеальне місце, аби поговорити про антиутопію», – розповідає куратор.

 

ВДНГ 50 років тому. Джерело фото:kiev.segodnya.ua

 

Крім того, масштабні інтервенції візуальної програми будуть представлені в павільйонах інших програм: №19 (альтернативна музична сцена), №9 (велика сцена), №38 (літературна програма). У 3-му павільйоні, де проходитимуть заходи із сучасної академічної музики, будуть показані колабораційні проекти на межі між звуком і зображенням, віджеїнг, 3D-мапінг. Один із найочікуваніших арт-об’єктів цьогорічного «Гоголя» для Дар’ї – кінетична інсталяція з металевого будівельного сміття у фонтані навпроти павільйону №7, спільна робота Джона Мелвіна (США) та Олексія Нужного (Україна), реалізована за підтримки американського посольства в Україні.

 

А ще на території «Гогольфесту» можна буде відшукати окремі твори вуличного мистецтва і паблік-арту.

 

Художники


У 2015-му в «Гогольфесті» візьмуть участь більше 100 митців із України, Росії, Словаччини, Німеччини, Польщі, Південної Кореї, Америки, Білорусі, Швейцарії, Колумбії, Грузії, Іспанії, Італії та інших країн. З більшістю із запрошених художників Дар’я Кольцова познайомилася на попередніх проектах, а на чиїсь твори вона натрапляла випадково і розуміла, що хоче показати їх у Києві.

 

«Цього року відкритого open call’у не було. Але заявки, що надійшли, виявилися набагато кращими за минулорічні», – стверджує куратор.

 

Серед українських митців у програмі буде багато тих, хто вже не перший рік на слуху у вітчизняному арт-середовищі. А саме: Роман Мінін, Роман Михайлов, Олексій Сай, Мирослав Вайда, Стас Волязловський, Сергій Братков, Андрій та Віктор Сидоренки, Яніна Пруденко, Сергій Мельніченко, Boba group, Роман Пятковка та багато інших.

 

Твір Мирослава Вайди з візуальної програми «Гогольфест’15»

 

Окремо в візуальній програмі фестивалю представлять регіональні арт-ініціативи з Херсона, Харкова, Одеси, Ужгорода, Івано-Франківська, Полтави, Вінниці. Дар’я переконана: «Величезна кількість якісних та дуже цікавих проектів відбуваються в регіонах, і нам важливо про них заявити».

 

Події


«Гра в реальність» покаже здебільшого інсталяції, відео-арт, фотографії та перформанси. Живопис цього разу – в меншості.

 

Особливої уваги заслуговують проекти закордонних гостей. В цьогорічному «Гогольфесті» продемонструють програму міжнародного фестивалю відео-арту «InMediTerraneum». Зі своєю творчістю відвідувачів фестивалю познайомлять студенти Крістіана Янковскі – майбутнього куратора європейської бієнале «Manifesta». А німецький художник Ян Хендрік Пельц готує спільний проект із українцями. Він просив випадкових людей описувати свої найщасливіші та найстрашніші сни, після чого малював їх і надсилав українцям. Всі охочі зможуть взяти в ньому участь.

 

Протягом фестивалю активно працюватиме фотолабораторія GogolfotoLab, в якій відбудеться чимало зустрічей та воркшопів. Дар’я Кольцова радить звернути увагу на лекцію Романа Пятковки «Харківська фотографія: нонконформізм чи скандал» та презентацію найбільшого архіву харківської концептуальної фотографіїї 1970-2000х під назвою Vasa. На подыю приїжджають її куратори Роберто Муфолетто (Австрія) та Ігор Манко (Україна).

 

 

Олексій Шинкаренко, автор проекту «Архів свідка війни», який представляв Білорусь на цьогорічній Венеційській бієнале, приїжджає з новим проектом «Лабораторія відновлення фотографій», яка буде працювати з 18 до 23 вересня. «Віднайдіть у вашому родинному фото-архіві знімки з минулого, які з якихось незрозумілих причин викликають у вас хвилювання, візьміть їх з собою і ми разом спробуємо “відновити” їх пам'ять», –  запрошує автор до участі у перформансі. Крім того, художник прочитає лекцію «Сімейна фотографія як архів повсякденності».

 

Більше 10 перформансів за участі українських та іноземних авторів будуть показані в 21 павільйоні, у вуличному просторі та перед ним. За підтримки British Council на відвідувачів чекає зустріч із членами журі фестивалю в Единбурзі зі скайп-включенням  Лін Гарднер – театральної критикині «The Guardian» та показом вибіркових перформативних проектів.

 

І звісно, куди ж на «Гогольфесті» без проекту за мотивами творчості Миколи Васильовича! У виставі за Гоголем «зіграють» ручні металеві ляльки, створені харківським художником Костянтином Зоркіним.

 

Костянтин Зоркін та його ляльки   

 

Проблеми та вирішення


Як відомо, нині «Гогольфест» спіткав форсований переїзд із Кіностудії ім. О. Довженка на ВДНГ. Відтак за місяць візуальну програму довелося змінити більше, ніж на половину. «На кіностудії Довженка в мене була велика кількість маленьких затемнених кімнат. А тут – великі освітлені площі», – коментує Дар’я Кольцова. – «Це зовсім різні проекти. І частково – інші художники. Від чогось довелося відмовитися, проте з’явилася можливість показати інші проекти».

 

Твір Сергія Сая з візуальної програми «Гогольфест’15»

 

Куратор зізнається, що хоч радянська архітектура подобається не всім, але працювати з цими майданчиками надзвичайно цікаво. Тому Дар’я з радістю продовжить «гратися з реальністю» і в майбутньому – тільки б часу вистачало. А цьогорічну «Гру…» можна буде оцінити з 17 до 27 вересня у Національному комплексі «Експоцентр України» (ВДНГ) за адресою: м. Київ; проспект Академіка Глушкова, 1.

 

Фото арт-робіт надано організаторами фестивалю

 

Про автора

 

Пилип Пухарєв – журналіст, редактор. Пише про культуру та мистецтво. Друкувався в інтернет-виданнях, працював на радіо. У сфері зацікавлень – музика, література, візуальний арт. Редактор сайту ART UKRAINE.

 


Пилип Пухарєв