Культурний маршрут (20-26 жовтня)

Щотижня ART UKRAINE складає Культурний маршрут — матеріал, присвячений культурним подіям, які мають відбутися найближчими днями або тільки-но розпочалися. Цього тижня відкриється декілька виставок, зокрема в Малій галереї Мистецького Арсеналу, в Центрі сучасного мистецтва «М17» та в PinchukArtCentre. Окрім виставок на тижні відбудеться обговорення книжки сучасного французького філософа Алена Бадью, де буде закцентовано увагу на питанні: «Століття війн та революцій: що відкинути, а що зберегти?». А в просторі Closer традиційно прочитають освітню лекцію, цього разу про живописця та графіка Пітера Брейгеля Старшого.

 

Сьогодні, 20 жовтня, останній день ІІІ Міжнародного театрального фестивалю «Документ». Тема цьогорічного «Документа» — кордони та відстані. І не лишень у фізичному та географічному сенсі, але й у гендерному, соціальному, особистісному розумінні кордонів, їх порушення та трансформації.

 

О 13:00 відбудеться панельна дискусія «Документ Майдану» — документалісти про роботу з персонажем як документом подій, змін, ситуації, часу, епохи. Учасники: Настя Станко, Андрій Куликов, Юлія Гонтарук, Андрій Май та Наталя Ворожбит. Захід пройде за адресою: Goethe-Institut в Україні, вул. Волоська, 12/4.

 

О 18:00 покажуть мультимедійну виставу-закриття фестивалю «Кордони та відстані» від документалістів з різних країн на тему розуміння й сприйняття національних кордонів і культурних відстаней, релігійних бар’єрів, перетину особистих меж і географічних кордонів, відстаней між подіями в часі, людьми в соціумі, різними точками зору. Захід пройде за адресою: Національна кіностудія ім. О. Довженка, проспект Перемоги, 44, павільйон Малої академії наук.

 

Робочий процес: Театр.doc в Києві на фестивалі «Документ»

 

Також сьогодні, 20 жовтня, в Івано-Франківську о 16:00 в приміщенні обласної організації Національної спілки художників України (вулиця Незележності, 53) відбудеться відкриття виставки «Вітер народу». Вона присвячена видатному танцюристу та хореографу Іспанії, легенді фламенко — Антоніо Гадесу. На виставці представлено 24 літографічні знімки Гадеса, зроблені його другом — каталонським художником Антоні Міро.

 

21 жовтня о 18:00 в київській книгарні «Є» (вул. Лисенка, 3) відбудеться презентація книжки «Століття» Алена Бадью та її відкрите обговорення на тему «Століття війн та революцій: що відкинути, а що зберегти?». У книжці Ален Бадью, сучасний французький філософ, трактує ХХ століття як час натхненних пошуків нового і процесу творення «нової людини». Саме тому, на його думку, воно існувало в парадигмі Війни, «епічного протистояння віч-на-віч та поєднання непоєднуваного».

 

У заході візьмуть участь: історик Сергій Гірік, художник Микита Кадан, літературознавиця Катерина Міщенко, культуролог Ольга Папаш, політолог Денис Пілаш та філософ Андрій Рєпа.

 

 

22 жовтня о 19:00 в просторі Closer (Київ, вул. Нижньоюрківська, 31) пройде четверта лекція в рамках вільного лекторію про мистецтво ОБРАЗ, яку прочитає Олексій Салманов. Темою лекції стане постать відомого живописця та графіка Пітера Брейгеля Старшого.

 

Формальна карикатурність персонажів цього художника виглядає «несерйозно» порівняно з образами, створеними його колегами-сучасниками відповідно до канонів античного мистецтва. Проте митець зумів розробити таким чином критичний підхід написання соціальних «портретів», використати силу інакомовлення, яку він перейняв у геніального Босха. Все це дозволило Пітеру Брейгелю залишити значний слід в історії мистецтва.

 

 

23 жовтня в Малій галереї Мистецького Арсеналу відбудеться відкриття виставки Тараса Ковача та Анни Сорокової «Усвідомлення Можливостей». Сорокова Анна — принт, скульптура з тканини, Тарас Ковач — об’єкти з металу, світильники.

 

Ті процеси, які відбуваються зараз у нашому суспільстві — це «виклики» з якими воно не мало справи раніше. Але свідомість людини не завжди може прийняти нову для себе реальність. З одного боку не може прийняти, з іншого — навіть найдеструктивніші процеси намагається гармонізувати. Стан напруги, тривоги, руйнації — яким чином впливають вони на людину?  Викликають паніку, страх, або, навпаки, змушують діяти і подібні моменти є моментами розвитку? Що відбувається всередині кожного, які трансформації, як людина реагує і «освоює» нову дійсність? 

 

 

23 жовтня в Центрі сучасного мистецтва «М17» (Київ, вул. Горького, 102-104) відбудеться відкриття виставки експресіоністського живопису «Екстаз достовірності» магістра мистецтв, австрійського художника Ганса Сіси.

 

Ганс Сіса  експресіоніст, який народився у 1948 році в Лінці, а зараз мешкає у Нижній Австрії  прекрасні краєвиди не пише: його пейзажі темних місячних ночей, нестримних кольорів міста, зображення розбурханого моря, таємничих долин і навіть ідилії спокійного водоймища вражають драматичністю. Попри розмаїття кольорів, картини художника проникнуті відчуттям плинності часу, ностальгічної печалі.

 

Ганс Сіса «Місячна ніч», 2009

 

24 жовтня о 18:30 в Центрі візуальної культури (Київ, вул. Глибочицька, 44, 2 поверх) відбудеться презентація книги соціолога Александра Бікбова «Граматика порядку». Захід пройде за участі автора.  Ця книга результат багаторічного дослідження радянського і російського суспільств, а також фундаментальний вступ до історичної соціології понять. Автор прояснює устрій російського суспільства останніх 20 років через соціальні взаємодії та боротьбу, що розгортаються навколо понять «середній клас», «демократія», «російська наука», «русская нация» тощо. Дослідження торкається також російських мітингів протесту, що розпочалися в 2011 році. 

 

25 жовтня о 18:30 Александр Бікбов в Центрі візуальної культури прочитає лекцію «Суспільна мобілізація та державний консерватизм». Бікбов розглядає громадянські протести 2011 - 2013 років в контексті співвідношення насильства та ненасильницьких рухів: «Форми і політичні наслідки громадянського насильства, що поставили під питання державну монополію на насильство, на разі мало вивчені. Ще менш очевидним є зв’язок між структурою громадянського протесту та державним насильством, що здійснюється не лише у формі «антитерористичних» законів і поліцейського переслідування за активізм, але й у спонукальній формі умов праці, фінансування публічної сфери».  

 


 

25 жовтня в PinchukArtCentre відкриється виставка робіт 21 номінанта Future Generation Art Prize. В рамках виставки будуть представлені нові твори, що демонструють найактуальніші мистецькі позиції майбутнього покоління митців, які були обрані за результатами третього конкурсу Премії. На ній також покажуть твори художників-патронів премії: Андреаса Гурскі, Джеффа Кунса, Такаші Муракамі та Демієна Герста.

 

Двадцять учасників шорт-листа були відібрані з більше як 5500 заявок, отриманих від молодих художників з 148 країн з усіх континентів. Відбір претендентів на Премію здійснювали члени Відбіркової комісії до складу якої, за рекомендаціями членів Міжнародного журі, увійшли 7 експертів світового масштабу. Двадцять першим номінантом на отримання премії Future Generation Art Prize у 2014 році згідно з регламентом конкурсу стала Жанна Кадирова.

 

Робота одного з номінантів премії (Елісон Віера)

 

Нагадуємо, що у Музеї Ханенків після багаторічної перерви знову можна побачити музейне зібрання килимів Азербайджану 18-початку 20 століття. Виставку приурочено до Дня незалежності Азербайджанської республіки, що відзначається 18 жовтня.
 
Зібрання представляє килими головних північних шкіл азербайджанського ткацтва: губа-ширванської, газаської та гарабазької. Ці школи дали світові яскравий та експресивний  «кавказький» стиль килимового декору.  Неповторний сплав мотивів доісламської образності східного Закавказзя та стильових рис мистецтва кочових тюрок, які визначили розвиток культури азербайджанців у середньовічний період.