Оголене чоловіче тіло: 10 шедеврів світового мистецтва
Митці стародавньої Греції і сучасні фотографи говорять своїми роботами про силу краси і страждання оголеного тіла чоловіка.
Караваджо – Переможний купідон (1601- 1602)
Молодий Купідон позує ніби справжній бог кохання, безтурботно посміхаючись збентеженому глядачеві. Караваджо за допомогою світла акцентує нашу увагу саме на оголеному тілі Купідона, віддаючи данину деструктивній силі людських бажань.
Антоніо Канова - Наполеон (1802 - 1806)
Наполеон Бонапарт був правителем Європи, коли талановитий скульптор та неокласик Канова створив скульптуру оголеного, ніби це бог війни Марс, імператора. Він стоїть у позі божества, що приносить мир – пропаганда, що робить зі статуї унікальне поєднання геніальності і абсурду. Очевидно, Наполеон був збентежений таким своїм образом, проте британці вважали, що скульптура надзвичайно вдала. Цю статую національного ворога було подаровано герцогові Веллінгтона після того, як він розбив Наполеона. Сьогодні статую можна побачити в London's Apsley House.
Вольфганг Тільманс – Голий, що стоїть на колінах (1997)
Німецький фотограф Вольфганг Тільманс вважає, що усе може бути мистецтвом, адже мистецтво – це лише спосіб бачення світу. Ця чоловіча оголеність підкреслена не для посилення естетичності. Сексуальна природа цього зображення немає жодних підтекстів, це просто неприхована краса життя, втілена в оголеному бажанні.
Мікеланджело – Христос (1519-20)
Лише Мікеланджело мав сміливість на те, щоб поставити статую оголеного Ісуса в церкві в самому серці Рима, адже мармурова плоть Сина Божого занадто схожа на людську. Статуя стоїть в Санта Марія сопра Міневра, у стародавньому храмі, який став християнською церквою. Таке сміливе зображення Ісуса як реального, вразливого, повністю відкритого чоловіка було сприйнято церквою – позолота статевих органів Ісуса була додана вже після смерті Мікеланджело і по сьогодні псує священну оголеність.
Люсьєн Фройд – Голий чоловік, вид ззаду (1991 - 1992)
Люсьєн Фройд і Лі Бауері створили шедевр, коли Фройд писав серію портретів оголених людей. Надихаюча фізична присутність і невибагливе становище Бауері дало вартий уваги образ. На цій картині — оголеність, що демонструє масивну спину як сучасну відповідь на мікеланджелівські дослідження чоловічої плоті.
Донателло – Давид (1440-60)
У сучасності немає зображень більш сексуальних, ніж скульптура оголеного молодика, виконана Донателло ще у 15 столітті. Гладке тіло Давида відтіняється вузькими чобітьми. Він відпочиває, поставивши ноги на м’яке волосся вбитого Голіафа. Через андрогінність і відвертість цієї скульптури відвідувачі музею Барджелло у Флоренції часто соромляться і ненадовго затримують свої погляди на цій роботі Донателло. До речі, це перша скульптура доби Ренесансу, що зображає розкуту оголену людину.
Бельведер Торсо – Греція (1 століття до н.е. )
Ця грецька скульптура, а точніше те, що від неї залишилося, стала справжньою сенсацією 16 століття. Саме тоді її було знайдено у Римі. Найбільшим її шанувальником був Мікеланджело. Відображення цієї скульптури можна побачити у його малюнках вугіллям. Бельведер Торсо засвідчує, що давньогрецькі митці зображали не лише бездоганні тіла в героїчних образах. У мистецтві того часу мали місце скульптури, що демонструють трагічність і страждання.
Бронзи з Ріаче – Греція (5 століття до н. е.)
Оголеність – це не відображення реальності, це насамперед ідея, - скавал Кеннет Кларк. Ідея зображення оголеного тіла як символа людського піднесення і слави належить стародавній Греції. Вони створили урівноважений класичний образ «красивої людини», і по сьогодні в це поняття ми зазвичай вкладаємо риси саме античного образу. На жаль, дуже мало шедеврів давньогрецької скульптури, що показує оголену людину, зберіглося до нашого часу. Вони робилися з крихкої бронзи і тому сьогодні в більшості відомі лише за мармуровими копіями, які виглядають дещо банально і нудно для сучасного глядача. Саме тому ці скульптури з Ріаче, які були знайдені в морі південної Італії в 1970-х, настільки важливі.
Глікон – Фарнезький Геркулес (3 століття н. е.)
Ця гіганська скульптура людини була знайдена в руїнах Риму, під час розкопок Терм Каракалли. Величезний Геркулес виглядає дещо страхітливо. Скульптуру було знайдемо в епоху Відродження і вона стало доказом того, що образ оголеного людського тіла може вийти за межі краси в царство таємничої людської природи.
Роберт Меплторн – Чарльз Боуман (1980)
Ця безмежно красива фотографія асоціюється з Бельведер Торсо і нагадує про його тісний зв’язок із Мікеланджело. Перед тим як почати займатися фотографією, Меплторн хотів бути скульптором. А його біограф Патті Сміт називала його «той, хто любить Мікеланджело». Що ж, тут ми це бачимо.
За матеріалами: theguardian.com