Картина Джотто, що вважалася копією, “застрягла” у Британії

За рішенням британського суду, картина Джотто, вартістю 13,2 мільйони доларів, не може бути вивезена нікуди, окрім свого дому, тобто до Італії. У понеділок суддя Карр підтримав відмову Ради мистецтв Англії у наданні ліцензії на експорт цієї роботи, яка наразі перебуває у Великій Британії. Але, на відміну від більшості експортних спорів у Великій Британії, це не питання збереження спадщини для нації. Натомість питання полягає у першу чергу в тому, чи перебування твору в країні взагалі є законним.

 

Згідно з постановою, картина під назвою «Мадонна з дитиною» була незаконно вивезена з Італії у 2007 році. Тому Велика Британія не може надати нову експортну ліцензію, окрім тієї, що забезпечить повернення картини додому, повідомляє Guardian.

 

Фото: artnet.com


У 1990 році Кетлін Сімоніс купила полотно, яке тоді назвали копією Джотто 19-го століття, всього за $ 6400 на аукціоні у Флоренції. Два роки потому мистецтвознавець Філіппо Тодіні опублікував статтю, що заявляла про справжність роботи Джотто, атрибутація, яка набула більшої ваги завдяки проведеному незабаром технічному аналізу та призвела до зростання вартості картини.


Італія надала експортну ліцензію в 1999 році, але усвідомила, як Карр написав у своєму рішенні, що картина має «виняткову культурну та історичну вагу». Термін дії ліцензії на експорт закінчився у 2004 році, а італійський міністерський указ того ж року запобігав експорту роботи.


Картина поїхала в Лондон у лютому 2007 року, через декілька днів після того, як постановою від адміністративного суду області Лаціо було скасовано указ 2004 року. У листі, написаному адвокатами Сімоніс, який тлумачить змість постанови, йдеться про те, що ліцензія на експорт у 1999 році автоматично продовжувалася, коли йшов судовий процес. Сімоніс не повідомила італійському експортному офісу про свої плани, замість цього відправивши картину до Великої Британії.

 

Питання про те, наскільки законними були такі дії, постало майже одразу, оскільки Італія почала вимагати повернення картини, щойно дізналася про те, що сталося. У листопаді 2008 року найвищий адміністративний суд Італії, Державна рада, скасував постанову попереднього року. 


У 2015 році Сімоніс звернулася до Ради мистецтв Англії з проханням надати дозвіл на експорт картини до вільного порту в Швейцарії, яка не належить до ЄС. Рада вважає, що у неї немає можливості видати таку ліцензію. Нова постанова підтверджує висновок Ради про те, що лише Італія має право дозволяти експорт роботи за межі ЄС, тому що експорт до Великої Британії не був законним.

 

Це залишає Сімоніс у складній ситуації. Італія не може змусити її повернути роботу, тому що термін дії справи вичерпано, але вона майже напевно відмовиться надати їй експортну ліцензію на те, що вважає пам'яткою національної спадщини.


«Картину дійсно складно продати, — написав Олександр Герман в блозі для Інституту мистецтв та права. — Єдиний потенційний покупець має бути у Великій Британії, і це має бути хтось, хто не заперечує проти незаконного вивезення твору з Італії».

 

Джерело: artnet.com