Музей Гетті презентує першу в США ретроспективу фотографа Йозефа Куделка

У Музеї Пола Гетті (Лос-Анджелес, США) відкрилась виставка «Йозеф Куделка: Сумнівна національність». Це перша ретроспектива робіт чехословацького фотографа в Сполучених Штатах, яка покаже світлини, створені ним протягом останніх п'яти десятиліть. Вони презентують глядачам загадкові образи циганських громад і драматичну документацію вторгнення танків в Прагу (1968). Виставки триватиме до 22 березня 2015 року.

 

Виставка створена із особистого архіву Куделка. Вона включає в себе рідкісні друковані видання, які використовували цигани для створення своїх публікацій та макетів, а також старовинні фотографії, які Куделка продавав через те, що змушений був тікати та стати емігрантом (1970). Виставка організована Художнім інститутом в Чикаго у співпраці з Музеєм Гете. Роботи Куделка також будуть експонуватися у Мадриді у 2015 році.

 

1968. Прага. Вторгнення військ Варшавського договору перед штаб-квартирою радіозв'язку

 

«Йозеф Куделка – це митець, загадковий за своєю природою та драматичною історією життя, з якої він і брав злободенні теми для своєї кар'єри», – говорить Тімоті Поттс, директор Музею Гетте. – «Через те, що скоро відбудеться 25-річчя Оксамитової революції в Чехії, роботи Йозефа служать нагадуванням про людську причину конфлікту і унікальною силою фотографій дарують надію на те, що подібні події більше ніколи не відбудуться».

 

Авіаційний інженер за освітою, Куделка був помітним представником неупередженої молодіжної культури, яка зародилася в Чехословаччині після смерті Сталіна в 1953 році. Митець серйозно почав займатися фотографією в 1958 році. Першими його досягненнями у кар’єрі можна вважати відзняті сцени у Празі та знімки, зроблені у поїздках за кордоном. Все це передає більш, ніж 40-річний імпульс у роботі мандрівного незалежного фотографа.

 

1968. Прага. Вторгнення військ Варшавського договору біля штабу радіозв'язку

 

У 1961 році Куделка провів багато часу в Римі, в таборах та селах циган у Східній Європі. Протягом 1963-1970 рр. він відвідав понад вісімдесят міст у Словаччині, Румунії та історичні чеські землі Моравії і Богемії, занурюючись в життя, культуру та традиції циганської культури. Двадцять дві світлини, створені Куделком, стали цінними експонатами на відомій виставці культури циган у 1967 році.

 

1968. Прага. Вторгнення військ Варшавського договору

 

У серпні 1968 року – коли танки країн-членів Варшавсього договору з’явилися на вулицях Праги – Куделка одразу ж почав документувати руйнівний вплив окупантів. Він залазив на танки і постійно перебував серед тих, хто протестував з кулеметами в руках. Образи фотографа демонструють конфлікт та дух руху опору в кінці «Празької весни». Плівки, які він використовував для записів боротьби в Празі, врешті-решт були вивезені контрабандою на Захід, після чого стали з’являтися в газетах і журналах по всьому світу. Через страх перед репресіями для себе та родини до 1984 року Куделка залишав фотографії анонімними, підписуючи їх як «ПФ» або «Празький Фотограф».

 

Назва виставки «Йозеф Куделка: Сумнівна національність» походить від правового статусу, записаного в проїзних документах Куделка щоразу, коли він повертався до Британії..

 

Оксамитова революція в Чехословаччині розпочалася 17 листопада і тривала до 29 грудня 1989 року.

 

1966. Словаччина. Стражнице. Фестиваль циганської музики.


Румунія. 1968.

 

1963. Словаччина. Цигани.