Новий проект Даниїла Галкіна «Демонтаж»

2 квітня о 18:00 в Малій галереї Мистецького Арсеналу відбудеться відкриття виставки Даниїла Галкіна «Демонтаж».


Програма «Демонтаж» є частиною довгострокового проекту «Нижня Держава», який відображає сукупність ситуацій у соціально-політичній системі, що ставлять під сумнів моральні, політико-правові та морально-етичні норми.

 

Експлікаційний текст Вікторії Бурлаки:

 

Ідея демонтажу символів ворожого минулого (принаймні, так воно сьогодні осмислюється), яка виникла у Даниїла Галкіна, дивовижним  чином вписалася в сьогоденний  час змін – вона виявилася співзвучною простору, вібруючому тими ж частотами. 8 грудня 2013-го року в Києві «свободівцями» був знесений пам'ятник Леніну на Бесарабській площі - повалений, і, що дуже символічно, розбитий молотом. Той, хто прийшов з молотом, від нього ж і загине – історична справедливість, рано чи пізно, але торжествуватиме. Далі більше – хвиля стихійного «Ленінопаду» прокотилася всією країною, як остаточне і демонстративне прощання. Ну а наприкінці нинішнього лютого зі шпиля Верховної ради була демонтована радянська червона зірка –  мистецтво випередило реальність всього на півкроку, підтверджуючи те, що художній задум виявився пророчим...

 

На візуальному рівні у художника, втім, як і завжди, ідея досягає максимальної кристалізації. Символи – п'ятикутна зірка, хрест-свастика, «альфа і омега», вогняні кулі, паралельні прямі – перетворюються на чіткі і ясні металеві об'єкти-структури, що випромінюють в простір світло певного значення. Вони підлягають деконструкції, насамперед, у ментальному плані. Адже, основа окультних поглядів – це зв'язок трьох планів буття: духовне і матеріальне завжди спаяні астральними проекціями. Так що ж робити з усім цим негативним багажем минулого? «Руйнувати до основи» старий світ, щоб вибудувати новий на порожньому місці? Складно сказати напевно, тут кожен повинен зробити вибір для себе сам...

 

Про темне підґрунтя радянських символів було сказано багато – це улюблена тема в репертуарі «тролейбусної конспірології». Нібито ніщо так виразно не відображало антихристиянську, сатанинську суть більшовизму, як його державна символіка, Радянський союз називали «імперією зла». Підкреслювали зв'язок з окультизмом ключових фігур його історії – Троцького, Леніна, Сталіна, які нібито були в курсі всіх необхідних технологій магічного маніпулювання світом... Але чи насправді вплетені, зашифровані у в'язь архітектурного декору сталінського ампіру ці символи-метастази, чи випромінюють енергію зла в простір? Або ж, навпаки, символіка стає одіозною, тому що її пов'язують зі специфічним історичним контекстом? Однозначних символів бути не може, символ – це нескінченний коридор історичних і не тільки значень...

 

Так, свастика у більшості древніх народів була символом руху, життя, сонця, світла, благополуччя. Але в XX столітті вона стала відома як символ нацизму в гітлерівській Німеччині і стійко асоціюється з фашистською ідеологією. Так само, п'ятикутна зірка, пентаграма, невдало вписалися в радянський час, який відкинув етичні та моральні орієнтири попереднього періоду. Релігійність тоді замінив матеріалізм, владу монарха –  культ партійних вождів, єдність нації  – «пролетарський інтернаціоналізм».

 

Наказом Наркомату по військових справах від 1918-го року п'ятикутна зірка була закріплена як відмітний знак червоноармійців і командирів. Це один з найбільш древніх магічних символів. У 300-150 р.р. до н. е. зірка Соломона вважалася емблемою Єрусалиму. Промені пентаграми символізували чотири основних елементів світу – землю, вогонь, повітря, воду та їх сукупність, а також чотири сторони світу та його центр. Вона ототожнювалася і з людиною, втіленням всієї природи. У масонстві – символізувала містичний центр і п'ять людських почуттів. Перевернута пентаграма використовувалася виключно для звернення до сил зла. За схожість перевернутої зірки з головою цапа цю фігуру називали Козлом Мендеса, а також слідом диявола. Між іншим, на ордені Червоного Прапора зображена перевернута зірка. У радянській символіці червона зірка уособлювала боротьбу трудящих за звільнення "від голоду, війни, злиднів і рабства" і була символом "робітничо-селянської радянської влади, захисниці бідноти і рівності всіх трудящих". Промені означали солідарність трудящих п'яти частин світу. У окультно-містичному плані п'ятикутна зірка знаменувала собою закінчення Царства Божого і початок Царства людини...

 

Чи врятує нас сьогодні заперечення того періоду історичного нігілізму? Як вважає художник, абстрагуватися від окультно-містичних і соціально-історичних конотацій, слідів минулого складно, а, отже, застарілі цінності підлягають демонтажу. Революція – це новий етап переділу світу не тільки в матеріальному, але й в тонкому плані балансу добра і зла. Залишається сподіватися, що цього разу точка їхньої рівноваги буде обрана більш точно...                                                                                                                                                                                                                                                          

Проект здійснено за підтримки програми «Ідея - імпульс - інновація» Фонду Ріната Ахметова «Розвиток України».


Виставка триватиме до 20 квітня.

 

 

Даниїл Галкін. Демонтаж