Про недомовленість після Майдану – в новій виставці Олександра Ройтбурда

«Обережно, пофарбовано!» – новий арт-проект Олександра Ройтбурда, що стартує 27 квітня о 19:00 у галереї «Mystetska Zbirka» (м. Київ; вул. Терещенківська, 13). Усі роботи з нього художник створив під час та після Революції гідності.

 

«Бояриня Морозова». Тут і далі – роботи Ройтбурда з виставки

 

Першу роботу з цієї серії Ройтбурд написав ще в 2003 році. Це був автопортрет у вигляді усіченої голови Іоанна Предтечі. Через одинадцять років в «майданний» Новий рік художник створює ще один неспокійний автопортрет: з грудей проростає рука з вказівним перстом, а над  головою нависла іранська папаха – в ній Ройтбурд стояв  на Майдані під час акцій протесту. Згодом ці тривожні і в  чомусь віщі картини стануть першими в новому циклі.

 

Вирішальний потужний поштовх до створення серії  «Обережно, пофарбовано!» відбувся під час подій на  Майдані у лютому 2014 року. Повернувшись до Києва 19  лютого, Олександр Ройтбурд застає зачистку Майдану і  масовий розстріл людей. У своїй майстерні під звуки пострілів художник створює картину «Різня на Хіосі». Ройтбурд  глибоко проживає трагедію народу, втілюючи в роботі весь жах, горе і паніку, що охопили центр Києва.  

 

Наступного дня, дізнавшись, що Майдан вистояв, художник пише полотно «Той, що піднімає прапор». У ньому  відображені біль, страх і в той же час надія.  Серія була продовжена характерними для Ройтбурда алегоричними філософськими роботами, в яких можна прочитати тонку соціальну іронію. Більшість картин Олександр Ройтбурд виконав у традиційній темній землистій  гамі, глибокому аскетичному кольорі. Багато робіт із серії «Обережно, пофарбовано!» продовжують розпочатий в  «Помпейському циклі» «тілесний дискурс». Ройтбурд говорить з глядачем за допомогою людських тіл. Він  використовує частини тіла людини, збираючи їх за принципом конструктора. З «анатомічних модулів» художник  створює нові гармонійні пластичні комбінації, чіткі цілісні схеми, що працюють за законами «ланцюгової реакції» і  «сполучених посудин». Тіла розрізаються і множаться, склеюються і проростають одне через інше. Завдяки таким  анатомічним метаморфозам художник втілює «муки матерії», потужний емоційний імпульс, який мимоволі  передається тілу глядача.  

 

Цикл «Обережно, пофарбовано!» об'єднаний принципом програмної незавершеності: насичений, фактурний  живопис і виразна драматургія контрастують з недоторканим полотном і довільними межами. Таке поєднання  створює ілюзію ескізної легкості і спонтанності, недофарбованості і недомовленості.

 

«Свято чоток» 

 

Назва проекту виникла випадково, коли майже всі роботи були написані. В середині березня 2016 року до  Олександра Ройтбурда в гості зайшов поет Борис Херсонський і випадково зачепив ліктем ще сиру картину.  Забруднивши рукав улюбленого светра і трохи засмутившись, Херсонський запропонував повісити на роботах  таблички «Обережно, пофарбовано!». Так поет випадково підказав назву виставки.

 

«Прощання святого Флоріана»

 

«Різня на Хіосі»

 

Олександр Ройтбурд – відомий український художник, якого називають «патріархом українського  постмодернізму». Народився в 1961 році в Одесі. З кінця 80-х років він активно розвиває сучасне мистецтво в Одесі, Києві, Москві, виставляється в Європі і США. У 1993 році виступив співзасновником асоціації «Нове  мистецтво». Працював директором галереї Марата Гельмана в Києві. Роботи Ройтбурда зберігаються у київському Національному художньому музеї та Pinchuk Art Centre, московській Третьяковській галереї, пітерському Російському музеї, нью-йоркському МОМА, а також великих музеях Одеси, Дарема, Любляни та інших колекціях. В  2009 році його картина «Прощавай, Караваджо» була куплена на аукціоні Phillips за рекордні на той час для  українського арт-ринку 97 500 доларів. Під час Революції гідності художник став лідером думок і активним  соціальним діячем.

 

Також читайте на ART UKRAINE розповідь про виставку від самого Олександра Ройтбурда