У Хьюстоні знайшли картину Веласкеса

Кілька років тому картину «Куховарка» (бл. 1620 р.), яка висіла за дверима в Rienzi, європейському відділенні декоративного мистецтва Художнього Музею у Хьюстоні, назвали «виконаною у стилі Веласкеса». Але коли у середині листопада вона повернеться в експозицію основного музею, відвідувачі побачать табличку «атрибутовано Веласкесу».

 

Ця реатрибуція подарувала Музею першу картину іспанського майстра. Вона стала результатом змін у способах консервації і вивченні творів мистецтва, упроваджених Захірою Бомфорд – головною хранителькою музею, спеціалістом по Веласкесу. Коли вона досліджувала полотно, то зауважила, що обличчя на ньому виконано досить якісно і може належати авторству Веласкеса. Коли пізніше вона зняла шар воску, кіптяви і реставраційних шарів, які повністю затемнювали картину, а також завершила технічні процедури дослідження, припущення хранительки справдилось.

"Куховарка " (бл. 1620) © Museum of Fine Arts, Houston


Полотно, яке у співчутливій формі зображає служницю змішаного кольору шкіри, вперше після очищення стало частиною виставки «Іспанія: 500 років іспанського живопису з Музею Мадрида» минулого червня у Художньому Музеї Сан Антоніо. Воно все ще було підписане як «у стилі Дієго Веласкеса», але у каталозі була примітка, в якій вказувалося припущення про те, що автором може бути й сам Веласкес. Катаріна Любер, директор Музею Сан Антоніо та співкуратор виставки, коментує: «Вперше, коли я побачила цю роботу, я зрозуміла, що спосіб, у який намальоване обличчя служниці, хустина навколо її голови і прим’ята тканина на передньому плані – це доказ того, хто є її автором». Також вона додає, що куратори з інших європейських музеїв, відвідавши виставку, були тієї ж думки.

 

Картина з Хьюстонського музею схожа на обрізану версію «Сцени на кухні» (1618-22) Веласкеса, яка знаходиться в колекції Інституту Мистецтва в Чикаго, і також має подібні елементи із «Куховаркою з вечерею в Еммаус» (бл. 1617-18) із колекції Національної Галереї Ірландії у Дубліні. Бомфорд говорить, що голова і верхня частина тулуба на полотнах Хьюстона і Чикаго дуже схожі, а також деякі шматки посуду ідентичні полотну в Дубліні. Деякі елементи цих картин також зустрічаються у інших роботах Веласкеса, наприклад, кухонне приладдя тут майже ідентичне до картини «Два молодих чоловіки їдять зва скромним столом» (1622) із Лондонського Apsley House.

 

 «Куховарка» дісталась Хьюстонському Музею у 1955 році від Керолла Сиерлінга Мастерсона і Харісса Мстерсона ІІІ, які подарували також багато інших картин, порцеляну і, власне, свій будинок Rienzi.