У Нідерландах представили дві віднайдені роботи Рембрандта
Лейденська колекція, що належить американському мільярдерові Томасу Каплану і його дружині Дафні Реканаті Каплану, представила дві картини, які приписують Рембрандту в будинку-музеї Рембрандта в Амстердамі. Виставка «Особливі гості», що відкрилася минулого місяця, відзначила перше за століття повернення «Портрету Петронели» (1635) і «Людини з мечем» (близько 1640-44) в Нідерланди.
«Людина з мечем» (близько 1640-44) та «Портрет Петронели» (1635)
Фото: The Art Newspaper
«Портрет Петронели» — доповнення портрету «Портрету Філіпса Лукаша» (1635), що зберігається в Національній галереї в Лондоні. Незважаючи на раніші побоювання з приводу його вільного стилю, лондонський портрет твердо приписується Рембрандту. Він підписав і датував обидві роботи. Дослідники порівняли коміри, лоб, очі і підборіддя та побачили подібність мазків в обох портретах.
Одна з теорій полягає в тому, що Рембрандт працював швидко, щоб відповідати терміну. Копія свідоцтва про шлюб подружжя показує, що вони вийшли заміж в кінці 1634 року. Рембрандт мав завершити обидва портрета до травня 1635 року, коли вони вирушили в Батавію. Роботи залишилися з сім'єю Петронели в Амстердамі.
З 1970 року деякі вчені сумнівалися, що «Людини з мечем» належить Рембрандту. Після реставрації і нових досліджень картина була приписана майстру і одному з його учнів. Аналіз показав, що полотно було заґрунтований сумішшю річкової глини, піску і олійних фарб. Рембрандт вперше використав цей ґрунт для «Нічного дозору» в 1639 році. Пігменти в «Людині з мечем» також відповідають тим, які використовував Рембрандт.
Інфрачервона і рентгенівська фотографія показала, що оригінальна композиція була зовсім іншою. Невідомий студент залишив обличчя і кілька інших областей недоторканими, але додав берет, ланцюг, медальйон, плащ і меч. Тріщина на підписі Рембрандта передбачає, що він був частиною ранньої роботи. Картину порівняли з іншими з того ж періоду, включаючи автопортрет Рембрандта в плоскому капелюсі (1642) в Королівській колекції.
Сьогодні вважається, що Рембрандт написав конкретної людини, можливо, клієнта, який помер або відмовився платити. Перетворення непроданого портреу в троньє*, вигаданий портрет, зробило його знову продаваним.
Пара портретів буде представлена в музеї в Амстердамі до 2 вересня. На початку 2019 року, як очікується, вони відправляться в Лувр Абу-Дабі, де пройде велика виставка шедеврів голландського золотого століття з Лейденської колекції. Запускаючи міжнародний тур в Луврі в Парижі в лютому 2017 року, Каплан сказав, що запланована виставка в Абу-Дабі була «омріяною виставкою робіт Рембрандта».
Джерело: The Art Newspaper
*Умовне портретне зображення історичної чи вигаданої особи, що стало різновидом портретного жанру в Голландії 16-17 ст.