«Плотське мистецтво»: маніфест Орлан

26 листопада, о 15.00 в рамках Київського Інтернаціоналу – Київської бієнале 2017 відбудеться перформанс всесвітньо відомої французької художниці ОРЛАН «Петиція проти смерті». Художниця закликає усіх охочих доєднатися до перформансу з текстом петиції або з власними гаслами та плакатами. Для цього потрібно заповнити форму реєстрації.

 

Щоби більше познайомитися з філософією мисткині пропонуємо вам ознайомитися з її маніфестом «Плотське мистецтво».  

 

Визначення: 
Плотське мистецтво — це мистецтво автопортрету в класичному сенсі, але виконане засобами сучасних технологій. Воно коливається між спотворенням і створенням. Його написи викарбувані у плоті завдяки новим можливостям, притаманним нашій епосі. Тіло стало «модифікованим ширпотребом»: ми більше не сприймаємо його як ідеал, який воно колись представляло, і не готові притримуватися його і приписувати його собі, як раніше.

 

ОРЛАН без болю, 5-я хірургічна операція-перформанс під назвою «Операція-Опера», Париж, 6 липня 1991 р. 

www.orlan.eu

 

Відмінність:
На відміну від «боді-арта», який є чимось зовсім іншим, плотське мистецтво не прагне до болю, не шукає болю як джерела очищення, не вважає його спокутою.

 

Плотське мистецтво цікавиться не результатами пластичної операції, а самим процесом операції-перформансу і видозміненим тілом, яке стає темою публічної дискусії.

 

Атеїзм:
Понад усе, плотське мистецтво не слідує християнській традиції, а опирається їй!

 

Плотське мистецтво оприявнює християнське заперечення «тіла-для-задоволень» і демонструє його слабкість на тлі наукового відкриття. І що менше воно слідує традиції страждань і мучеництва, додаючи, а не відбираючи, то більше воно підсилює здатності тіла, а не обмежує їх. Плотське мистецтво — це не калічення самого себе.


Плотське мистецтво перетворює тіло на мову. Обертаючи навспак біблійну ідею про те, що слово стало тілом, воно робить тіло словом. Лише голос ОРЛАН залишається незмінним. Мисткиня працює над репрезентацією.

 

Тілесне мистецтво вважає прийняття мук дітонародження сміховинним анахронізмом. Як і Арто, воно відкидає божественний суд.

 

Отже, треба приймати епідурал, місцеві анестетики і численні знеболювальні! Хай живе морфін! (Vive la morphine!) Геть біль! (A bas la douleur!)

 

Орлан. The liberty flayed, 2013

www.orlan.eu

 

Сприйняття:
Я можу спостерігати, як розрізають моє власне тіло, і при цьому не страждати!.. Я бачу себе аж до нутрощів — нова стадія дзеркала. Я можу бачити свого коханця наскрізь, аж до серця, чий чудесний дизайн не має нічого спільного з сентиментальними символами, які зазвичай зображають.

 

«Любий, я люблю твою селезінку, люблю твою печінку, обожнюю твою підшлункову залозу, а вигин твоєї стегнової кістки бентежить мене».

 

Свобода:
Плотське мистецтво проголошує й наполягає на особистій свободі митця. У цьому сенсі воно опирається упередженням і диктату. Саме тому воно взаємодіє з суспільством і медіа (порушуючи глибоко вкорінені ідеї і викликаючи скандали), доходить аж до суду (щоб змінити ім'я ОРЛАН).

 

Уточнення:
Плотське мистецтво не виступає проти пластичної хірургії, але протистоїть її стандартам, викарбуваним на чоловічій, а особливо на жіночій плоті. Плотське мистецтво неодмінно є феміністичним. Воно цікавиться пластичною хірургією, але так само цікавиться розвитком медицини та біології, ставлячи під сумнів статус тіла і піднімаючи етичні питання.

 

Орлан. Дизайн обличчя n°3 для Пекінської опери (Peking Opera Facial Designs n°3). Кольорова фотографія. 2014

www.orlan.eu

 

Стиль:
Плотське мистецтво любить глузування і бароко, гротеск та інші занедбані стилі, адже воно протиставляє себе соціальному тиску, тягар якого несе на собі і людське тіло, і твір мистецтва.

 

Тілесне мистецтво — антиформалістичне й антиконформістське.

 

З англійської переклала Роксолана Машкова